I sesja synodalna w Rzymie (4-29.10.2023r):
przebieg prac, transmisje, zdjęcia / dokumenty, homilie, medytacje itp / pozostałe materiały

II sesja synodalna w Rzymie (2-27.10.2024r):
informacje

Szukaj
Close this search box.

Synod cyfrowy - Kościół cię słucha

Publikujemy polskie tłumaczenie dokumentu opisujących projekt “Kościół cię słucha” zwany też Synodem cyfrowym. 

[Żródło: https://www.sinododigital.com/us#2]

 
"Dzisiaj, podobnie jak na początku, musimy wyjść na spotkanie każdej osoby, a nawet więcej, jest to nasza misja, zwłaszcza osób najbardziej oddalonych i cierpiących. Musimy dotrzeć do egzystencjalnych peryferii naszego świata! Znacie swoich rówieśników, wiecie, że wielu jest samotnych, że wielu nie zna Jezusa. Idźcie, idźcie i przyjmijcie Pana, idźcie i wypełnijcie wasze środowiska, nawet te cyfrowe, nie przekonywaniem, nie prozelityzmem, ale dawaniem świadectwa o czułości i miłosierdziu Jezusa".
Przesłanie wideo Ojca Świętego Franciszka do młodych uczestników spotkania zorganizowanego przez Krajową Konferencję Młodzieży Katolickiej (NCYC) w Indianapolis (21-23 listopada 2019 r.), 22.11.2019

Powstał z wezwania, które Ojciec Święty skierował do całego Kościoła, aby przeprowadzić Synod Synodalności, z zamiarem przeniesienia go również do środowisk cyfrowych, tak aby nikt nie był wykluczony z procesu synodalnego i nikt nie został pozostawiony bez możliwości bycia wysłuchanym i wniesienia swojego wkładu do Kościoła, nawet jeśl na codzieńi nie uczestniczy w życiu Kościoła. Dlatego jest to, można tak powiedzieć, komplementarna część działalności synodalnej “twarzą w twarz” w świecie cyfrowym.

Zrodził się z dwóch wielkich zasad papieża Franciszka: by być Kościołem wychodzącym oraz by udać się na peryferie życia religijnego.

“Papież Franciszek, 24 kwietnia 2021 r., zatwierdził nowe itinerarium synodalne na XVI Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, pod hasłem: ” Dla Kościoła synodalnego: komunia, uczestnictwo i misja” . (…) Wyartykułowanie różnych etapów procesu synodalnego umożliwi prawdziwe słuchanie Ludu Bożego i zagwarantuje udział wszystkich w procesie synodalnym. Nie jest to tylko wydarzenie, ale proces, który synergicznie angażuje Lud Boży, Kolegium Episkopatu i Biskupa Rzymu, każdego zgodnie z jego własną rolą “. [2]

W tym “uczestnictwie wszystkich” musimy zrozumieć, że musi istnieć możliwość słuchania wszelkiego rodzaju ludzi, którzy czują się w jakiś sposób związani z Kościołem i jego misją, niezależnie od tego, gdzie się znajdują na poziomie środowisk i w jakim są stanie. Szukając zwłaszcza ludzi, którzy zwykle nie są zaangażowani w życie kościelne, wychodząc “na zewnątrz”, to znaczy “poza”, gdzie musimy iść jako Kościół.

Projekt “Kościół cię słucha” powstał zatem, aby przenieść “proces synodalny” do środowisk cyfrowych, aby słuchać “cyfrowego kontynentu” [3], z odwagą i kreatywnością [4], w odpowiedzi na wezwanie papieża Franciszka: “… wszyscy jesteśmy powołani do uczestnictwa w życiu i misji Kościoła. Jeśli nie ma prawdziwego uczestnictwa całego Ludu Bożego, dyskursy o komunii narażone są na ryzyko pozostania pobożnymi intencjami. … Uczestnictwo wszystkich jest niezbywalnym zobowiązaniem eklezjalnym! Wszyscy ochrzczeni, to jest dowód tożsamości: Chrzest. [5] “

Ważne jest, aby zrozumieć i poznać tę część Ludu Bożego, która nie uczestniczy w instytucjach, ale która będzie w stanie i będzie chciała przeżyć ten proces, jeśli będzie miała do niego dostęp i zostanie im on odpowiednio przedstawiony.

Dlatego ten proces słuchania jest skierowany “tylko i wyłącznie” do tych, którzy są w środowiskach cyfrowych, bez obecności i uczestnictwa w instytucjach kościelnych.

Chodzi zatem o to, aby udać się do tych ludzi, których życie w dużej mierze toczy się na tym “kontynencie cyfrowym”, który rozrósł się i w ostatnich latach stał się bardziej wieloaspektowy, bardziej złożony, znacznie liczniejszy.
Tam komunikują się, uczą, tworzą sztukę, informują się, kupują i sprzedają, spotykają się i modlą w środowiskach cyfrowych. Z pewnością mają fizyczne życie i miejsce zamieszkania w określonym miejscu geograficznym, a wielu z nich chodzi na Mszę św. w niedziele, ale ich kościelny środek ciężkości nie znajduje się w konkretnej parafii i nie czują się związani ze wspólnotą twarzą w twarz, ale raczej ze wspólnotą wirtualną. Nie ma sposobu, aby dotrzeć do tych ludzi poprzez zwykłe sposoby zbliżania się do parafii. Jak więc konsultacje synodalne mają dotrzeć do tych ludzi? Jak można ich wysłuchać?

Cyfrowi misjonarze, katoliccy “influencerzy” i wszyscy ci, którzy w jakiś sposób wykonują zadanie ewangelizacji i towarzyszenia w wierze innym ludziom.
Za pośrednictwem mediów cyfrowych (sieci społecznościowe, e-maile, WhatsApp…), czyli dowolnego medium cyfrowego, które zwykle łączy ludzi.
Używając odpowiedniej metodologii, aby uporządkować rozmowę i odpowiedzi na tematy zaproponowane w dokumencie przygotowawczym.
Istnieją różne społeczności, zwykle podzielone według języka, które łączą licznych cyfrowych misjonarzy, ale wszystkie zjednoczone w jednym projekcie.

Celem “influencerów” i innych misjonarzy obecnych w środowiskach cyfrowych jest dodanie ich pracy do pracy całego Kościoła, tak aby ci, którzy nie uczestniczą w życiu parafii i innych instytucji kościelnych, nadal mieli możliwość bycia wysłuchanymi, a ich głos dotarł do Synodu.

Projekt został stworzony przez RIIAL (Sieć Technologii Informacyjnych Kościoła w Ameryce Łacińskiej), instytucję założoną przez Papieską Radę ds. Komunikacji Społecznej (PCCS) i CELAM (Rada Episkopatu Ameryki Łacińskiej) w 1992 r.).

RIIAL, wraz ze wszystkimi innymi instytucjami, które zostały dodane, powtarzając przemówienia papieża Benedykta XVI, z zadowoleniem przyjmuje wezwanie papieża Franciszka, aby Kościół przyjął samarytańską postawę “słuchania” i służby tym, którzy cierpią i potrzebują czułości i Miłosierdzia Bożego.

Do tej pierwszej inicjatywy RIIAL dodano kilka rzeczywistości, które działają w cyfrowej ewangelizacji: Od pierwszej chwili iMision dołączyło i nadal dołącza do różnych sieci i rzeczywistości cyfrowej ewangelizacji, takich jak JDN (Juan Diego Network), Ilumina Mas, Catholic Link, Fruto del madero, Zenit, Catholic Net, Macro Fiesta, Building Bridges, Cançao Nova, FormED en Español, El Arca Digital, Tan Cerca de Mí, El semi 26, Somos Suyos, Cafeteando con el Fr. Lalo, Fruto del Madero, Catholic Bible for Young People, evangelizame_, @KarenAhued and @FundacionASIF, Growing in the faith, Forming Apostles, Enriquísimo Tv, Restless Heart community, Thoughts and prayers from the depths of the soul, Paso Santo, Cielo Abierto, Centro of Martín Valverde Training, Catholic Faith and Love, Zoar Factory,Arca Iberoamérica (Catholic Artists), Cielo Abierto (Fan Page), Católicos Digital (@catolicosdigital), PadreWilli / Healing Wounds, The Door Next Door, A Little Father and A Millennial Priest, Unspiritual Journey, I loved you late and your word gives us life, Digital Evangelization, Sentinel of Faith, Catholic Recreation Network, Conversing with Sharon, Sembrado Esperanza, RCCES Monterrey (Katolicka Odnowa Charyzmatyczna w Duchu Świętym Archidiecezji Monterrey), Moved by love, New Fire, Sunday Reflection, Mass Workshop with Vianney Children, One in God, El Santo Podcast, Rayo de Luz Magazine (@revistarayodeluz), Sí fiat, Aktywna ewangelizacja, Los de María, I am a Young Catholic, Mission Land, I want to be a Saint, SERCODE, The Daughters of the Priest, Grace and Virtue, Dos Son Uno, Macrofiesta del Rosario, ONE ministry,PsicoFray and PJ Capuchinos, Digital Servants, Natiilustra. uy, Super Santos, Renova+, Vitae, Grace and virtue.

U źródeł metodologii leży grupa Delibera Collaborative Intelligence (delibera.com), do której od samego początku dołączyło Obserwatorium Blanquerna. Następnie dołączyli Sondeo & Jefferson Davis oraz Katedra Badań Marketingowych w Erasmus School of Economics (ESE) Uniwersytetu w Rotterdamie.

Od samego początku projekt był wspierany przez Sekretariat Generalny Synodu i Dykasterię ds. Komunikacji Stolicy Apostolskiej.

 


Vademecum oferuje pewne wskazówki metodologiczne, a także pozostawia szeroki margines dla każdej diecezji, ruchu, zgromadzenia lub grupy, aby stworzyć własną metodologię.

“W tej fazie słuchania zapraszamy ludzi do spotkania, do wspólnego reagowania na bodźce w formie pytań/obrazów/scenariuszy, do słuchania siebie nawzajem i do wyrażania indywidualnych i grupowych komentarzy, pomysłów, reakcji i sugestii. Jeśli jednak okoliczności (takie jak ograniczenia pandemiczne lub odległość fizyczna) utrudniają interakcję osobistą, możliwe jest korzystanie z ułatwionych internetowych grup dyskusyjnych, samodzielnie kierowanych działań online, grup czatowych, rozmów telefonicznych i różnych form komunikacji. społeczne, a także kwestionariusze papierowe i internetowe”.

Proces metodologiczny ma różne etapy, które starają się podążać za procesem wskazanym przez Sekretariat Synodu dla całego Kościoła:

  • Indywidualizacja influencerów i misjonarzy cyfrowych oraz ich społeczności cyfrowych
    • Formacja i posłanie misyjne każdego z nich
    • Katecheza i wprowadzenie do Synodu w każdej społeczności cyfrowej
    • Cotygodniowe wirtualne spotkania w celu monitorowania społeczności, animacji i współpracy
    • Wysłanie “kwestionariusza”, aby poznać głos tych, którzy chcą w nim uczestniczyć.
    • Zebranie wyników ankiet z różnych społeczności
    • Analiza i synteza wyników (zespoły multidyscyplinarne, Collaborative Intelligence, sztuczna inteligencja)
    • Prezentacja wyników w Sekretariacie Synodu, wraz ze wszystkimi innymi prezentacjami Kościoła.


Aby przeprowadzić proces synodalny w środowiskach cyfrowych, zachowując silnego ducha “samarytańskiego słuchania/odpowiedzi”, różne metodologie skłaniają się ku aktywnemu słuchaniu, dlatego składa się ono z różnych elementów: zaproszenia, motywacji, kwestionariusza, dialogu w sieci itp.

Synod jest procesem słuchania, aby zrozumieć ból i zranienia każdej osoby i ofiarować siebie, jako Dobrego Samarytanina, aby uleczyć rany Chrystusa. Dlatego musimy Go poznać, musimy poznać ból, zranienie (także nasze własne… potrzebujemy też Samarytan, którzy do nas przychodzą).

Kwestionariusz jest tylko narzędziem, które musi być w stanie pomóc poznać rany, cierpienia i nadzieje, a także opinie i wkład z doświadczenia życia osobistego i wspólnotowego każdej osoby, aby przekazać pełną miłości obecność Chrystusa.

Syntezy synodu cyfrowego:

UWAGA: Niniejsze tłumaczenie nie jest oficjalnym tłumaczeniem KEP – to tłumaczenie maszynowe przygotowane  na potrzeby serwisu synod.org.pl – z racji że jest to tłumaczenie maszynowe może zawierać błędy! 

UWAGA: W przypadku problemów z wyświetlaniem plików PDF w przeglądarce (najczęściej takie problemy występują na urządzeniach mobilnych), prosimy o pobranie niezbędnych plików na swoje urządzenie za pomocą ikony “Pobierz PDF” przy każdym dokumencie. 

Jeżeli to nie pomoże prosimy o kontakt..

  • Etap pierwszy – faza słuchania
  • Etap drugi – faza kontynentalna