Świadectwo 4 - Synodalność i kultury azjatyckie - Siu Wai Vanessa CHENG - Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów - dzień 6 (9.10.2023r.)
Czwarta Kongregacja Generalna
Świadectwo 4 – 9 październik 2023
Synodalność i kultura
Autor: Siu Wai Vanessa CHENG
Synodalność i kultury azjatyckie
Ogólnie rzecz biorąc, kiedy “synodalność ma zapoczątkować proces w danym miejscu, przybierze różne formy o wspólnych cechach, ale także o różnych cechach”. Nic dziwnego, że w dokumencie końcowym Azjatyckiego Zgromadzenia Kontynentalnego, Kościół w Azji wybrał obraz ” ZDEJMOWANIA BUTÓW”, aby opisać AZJATYCKĄ DROGĘ SYNODALNĄ. Jest to piękny znak szacunku, a także wyraz głębokiej wrażliwości Azjatów na to, co święte.
Azja charakteryzuje się różnorodnością kultur i religii, z ponad 2300 językami używanymi na całym kontynencie, a także jest kolebką głównych religii świata, takich jak hinduizm, islam, chrześcijaństwo, buddyzm… itd. My, chrześcijanie, wszystkich tradycji i wyznań, stanowimy zaledwie 6,53% całej populacji Azji i jesteśmy naprawdę “małą trzódką”, której jednak Ojciec z radością dał Swoje Królestwo.
Oprócz wyznawców różnych religii, około 14-20% całej populacji pozostaje niewierząca i czeka na Dobrą Nowinę. Azja charakteryzuje się również szerokim zasięgiem ubóstwa na jej obszarze. Z tego powodu cztery dialogi, a mianowicie z kulturami, religiami, ubogimi i naturą, zawsze były głównymi drogami dla Kościoła azjatyckiego, aby dotrzeć i zjednoczyć się ze swoimi narodami.
W jaki sposób “synodalność” może wyrazić się w tym rozległym i zróżnicowanym kontekście i jak może rozpocząć swoją podróż?
Proces synodalny zaczyna się od prawdziwego słuchania, ale nie ma słuchania, jeśli nie ma świadomości kulturowej, religijnej, społecznej, ekonomicznej i politycznej danego miejsca. Dla Azjatów najważniejszą zasadą, która sprzyja “słuchaniu”, jest SZACUNEK, więc postawa pełna szacunku jest niezbędna, gdy słuchamy i prowadzimy dialog, rozeznajemy i podejmujemy decyzje. To powiedziawszy, musimy być również świadomi, że wiele kultur azjatyckich nie sprzyja otwartości z różnych powodów, takich jak strach przed popełnianiem błędów i utratą “twarzy”, przed brakiem akceptacji w swoim kręgu społecznym, przed byciem zidentyfikowanym jako stwarzający problemy, lekceważący i wyzywający przed wszelkiego rodzaju autorytetami itp. W rezultacie wielu wiernych może mieć tendencję do milczenia zamiast wyrażania własnych poglądów i obaw. Dlatego musimy zwracać jeszcze większą uwagę na tych, którzy z jakiegoś powodu milczą. Bardzo ważne jest, aby doświadczenia radości i zranień oraz kwestie poruszone w Raporcie zostały potraktowane poważnie.
Pomagając w dwóch procesach synodalnych, w diecezji Hongkongu i w Ruchu Focolare na całym świecie, mogłam być świadkiem tego, że “synodalność” przynosi nadzieję ludziom, którzy chcą “iść razem”. Na przykład społeczeństwo Hongkongu zostało rozbite po dwóch latach niepokojów społecznych, a proces synodalny pomógł Kościołowi wznowić działalność. “Chodzenie razem” przynosi uzdrowienie. Inne społeczności w Azji stają się o wiele bardziej zjednoczone z Kościołem, znajdują nową siłę, by stawić czoła wyzwaniom i zyskują nową otwartość na przyjęcie innych wiernych oraz niewierzących.
Świadectwo 4 - Synodalność i kultury azjatyckie - Siu Wai Vanessa CHENG
Kliknij tutaj aby pobrać plik PDF>>>
Świadectwo 4 - Synodalność i kultury azjatyckie - Siu Wai Vanessa CHENG
Kanały YT na których mogą być dostępne transmisje w innych wersjach językowych
Najnowsze wiadomości synodalne