Sesje synodalne w Rzymie (4-29.10):
przebieg prac, transmisje, zdjęcia / dokumenty, homilie, medytacje itp / pozostałe materiały

Szukaj
Close this search box.

<< Co dalej po Synodzie o synodalności - Diecezje

Program: Odnów mój kościół - Archidiecezja Chicago

Zawartość strony

Słownik

[Źródło: https://www.renewmychurch.org/resources/glossary dostęp 27.02.2023r].

 

[Accompaniment] Towarzyszenie

Duchowe towarzyszenie komuś (lub wspólnocie) w jego drodze wiary, w wyzwaniach i zmianach życiowych, w nadziei, że pociągnie go do bliższego spotkania ze Zmartwychwstałym Panem i Jego Kościołem.

[Apostolic Tradition] Tradycja Apostolska

Wierne i stałe przekazywanie nauczania Apostołów z pokolenia na pokolenie w ciągu całej historii Kościoła katolickiego. 

[Archbishop] Arcybiskup

Tytuł biskupa posiadającego jurysdykcję nad archidiecezją. Arcybiskup zarządza archidiecezją jako autentyczny następca apostołów.

[Archdiocese] Archidiecezja

Bardzo duży region geograficzny podlegający jurysdykcji arcybiskupa. Archidiecezja jest zwierzchnikiem prowincji kościelnej lub grupy złożonej z wielu diecezji, zwykle ze względu na wielkość lub historyczne przeznaczenie.

Archidiecezja Chicago jest podzielona na sześć wikariatów. Każdy wikariat jest kierowany przez wikariusza (biskupa pomocniczego), który służy jako przedstawiciel arcybiskupa na danym terenie. Wikariaty są podzielone na dekanaty, składające się z parafii i innych instytucji kościelnych. Każdemu dekanatowi przewodniczy dziekan, który jest stanowiskiem kanonicznym zajmowanym przez księdza, posiadającego ograniczoną władzę nad działalnością duszpasterską dekanatu.

[Baptismal Rite] Obrzęd chrztu

Chrzest jest sakramentem, w którym jesteśmy zjednoczeni z Jezusem Chrystusem w Jego śmierci i zmartwychwstaniu. Będąc tak zjednoczeni z Nim, jesteśmy zjednoczeni z Jego Ciałem, Kościołem.

[Beatitudes] Błogosławieństwa

Początek Kazania na Górze, pierwszego z kazań naszego Pana, w Ewangelii św. Mateusza (5, 3-10). 

[Bishop] Biskup

Dostojnik kościelny, który posiada pełnię kapłaństwa, aby rządzić diecezją jako jej główny pasterz, w należytej uległości wobec prymatu papieża. 

[Canon Law] Prawo kanoniczne

Prawo Kościoła katolickiego, które różni się od prawa cywilnego ( krajowego, regionalnego i/lub lokalnego), ale jest przez nie cedowane. 

[Cardinal] Kardynał

Dostojnik Kościoła rzymskiego i doradca papieża. 

[Catechesis] Katecheza

Instrukcja religijna udzielana osobie w ramach przygotowania do chrztu lub bierzmowania, zazwyczaj przy użyciu katechizmu. 

[Church] Kościół

Organ złożony z globalnej społeczności katolickiej, obejmujący duchowieństwo, wiernych świeckich oraz tradycję nauczania i dogmaty. 

[Commission] Komisja

Specjalna grupa zebrana w celu tworzenia pomysłów i wydawania zaleceń na określone tematy.

[Communion of Saints] Komunia Świętych

Duchowe zjednoczenie wszystkich członków Kościoła chrześcijańskiego, w tym żyjących i tych w niebie i czyśćcu. 

[Companion (RMC)] Towarzyszenie (Odnów Mój Kościół)

Podczas całego procesu zgrupowania parafialnego, towarzysz zapewnia duchowe wsparcie wszystkim członkom zgrupowania i towarzyszy zespołowi zgrupowania na jego drodze rozeznania i dyskusji. Towarzysze mogą prowadzić nabożeństwa modlitewne, oferować duchowy wgląd w poszczególne osoby lub całe zespoły i utrzymywać wszystkich w gotowości na działanie Ducha Świętego w procesie odnowy.

[Consultant (RMC)] Konsultant (Odnów Mój Kościół)

W ramach procesu zgrupowania parafialnego zadaniem konsultanta jest pomoc osobom w zgrupowaniach we wspólnej pracy nad rozeznaniem scenariuszy. Konsultant zarządza rozmowami na temat zgrupowania i informuje członków zespołu o przebiegu procesu.

[Deacon] Diakon

Wyświęcony szafarz w parafii, który jest powołany do głoszenia Ewangelii, świadczenia usług potrzebującym oraz asystowania kapłanowi podczas Mszy św. i w sprawach wiary Ludu Bożego.

[Dean] Dziekan

Proboszcz parafii, który służy jako osoba wyższa, choć zazwyczaj bez konkretnej władzy jurysdykcyjnej, nad częścią diecezji.

[Deanery] Dekanat

Organizacja parafii na obszarze geograficznym, z którego proboszcz jest mianowany do Rady Prezbiterialnej, jak również forum dla księży w celu konsultacji z arcybiskupem i komunikacji między księżmi. 

[Decree] Dekret

Formalny, kanoniczny dokument wydany przez parafię, wyjaśniający jej status. 

[Discernment] Rozeznanie

Uzyskanie kierunku i dokonanie oceny poprzez modlitwę i przewodnictwo duchowe.

[Diocese] Diecezja

Terytorialny oddział Kościoła składający się z wszystkich katolików mieszkających w określonym regionie geograficznym. 

[Director of Religious Education (DRE)] Dyrektor Edukacji Religijnej (DRE)

Osoba, której zadaniem jest organizowanie i prowadzenie edukacji religijnej w parafii. 

[Disciple] Uczeń

Pochodzący od łacińskiego słowa oznaczającego ucznia, uczeń to ktoś, kto spotkał Jezusa, usłyszał Dobrą Nowinę o Jego życiu, śmierci i zmartwychwstaniu oraz zdecydował się aktywnie Go naśladować. Zobacz Jak rozpoznać ucznia i ucznia-misjonarza pośród nas

[Easter] Wielkanoc

Najwyższe święto roku liturgicznego w Kościele, upamiętniające zmartwychwstanie Syna Bożego, Jezusa Chrystusa. 

[Ecclesiastic(al)] Eklezjastyczny(a)

Odnoszący się do Kościoła.

[Encounter] Spotkanie

Doświadczenie spotkania z żywym Chrystusem poprzez wydarzenie, osobę, modlitwę lub inne okoliczności. Dzięki temu doświadczeniu człowiek dowiaduje się, że Chrystus jest aktywnie obecny w jego życiu. Bóg nie jest już abstrakcyjny, lecz staje się realną osobą w życiu człowieka.

[Encyclical] Encyklika

Rodzaj dokumentu papieskiego, napisanego w formie listu, dotyczącego doktryny katolickiej i wysyłanego przez papieża do duchownych katolickich będących w komunii z Watykanem. 

[Evangelization] Ewangelizacja

Dosłownie, dzielenie się Dobrą Nowiną o Jezusie – kim był, co zrobił dla nas i kim jest w naszym życiu dzisiaj. Dzielimy się naszą wiarą w Chrystusa poprzez nasze słowa, opowiadając Jego historię i poprzez sposób, w jaki prowadzimy nasze życie. Kiedy ktoś spotyka Chrystusa poprzez nas, poprzez naszą dobroć, nasze współczucie, naszą cierpliwość, nasze zrozumienie i naszą hojność, jesteśmy częścią dzielenia się Dobrą Nowiną o tym, kim jest Chrystus w naszym świecie. Obowiązkiem każdego chrześcijanina jest głoszenie Słowa Bożego zarówno słowami jak i czynami, aby przyciągnąć innych do osobistej relacji z Jezusem Chrystusem i Jego Kościołem.

[Exhortation] Adhortacja

Rodzaj komunikatu od papieża, który zachęca do działania, ale nie definiuje doktryny katolickiej. Zajmuje miejsce poniżej encykliki.

[Facilitator (RMC)] Moderator (Odnów Mój Kościół)

W ramach procesu zgrupowania parafialnego, moderator dba o to, aby rozmowy na poziomie parafii uwzględniały perspektywę wszystkich uczestników i były dobrze moderowane, tak aby pytania, obawy i sugestie parafian zostały uwzględnione.

[Great Commission] Wielki Nakaz Misyjny

Misja powierzona przez Zmartwychwstałego Chrystusa Jego uczniom. Wezwanie Jezusa skierowane do Apostołów, aby głosili Jego orędzie na całym świecie. “Jedenastu uczniów udało się do Galilei, na górę, na którą polecił im Jezus. Gdy Go ujrzeli, oddali Mu pokłon, ale zwątpili. Wtedy Jezus zbliżył się i powiedział do nich: “Dana Mi jest wszelka władza w niebie i na ziemi. Idźcie więc i czyńcie uczniami wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego, ucząc je zachowywać wszystko, co wam przykazałem. A oto ja jestem z wami zawsze, aż do skończenia wieku.” (Mat. 28:16-20). 

[Kerygma] Kerygmat

Starożytne greckie słowo, które oznaczało “głoszenie”. W dzisiejszym Kościele katolickim słowo to odnosi się do podstawowej nauki chrześcijaństwa: że jesteśmy zbawieni przez Jezusa Chrystusa, że jest On synem Boga, że żył, aby pokazać nam, jak mamy żyć, że cierpiał i umarł za nas, i że zmartwychwstał, abyśmy mieli życie wieczne.

[Laity] Świeccy

Osoby świeckie, parafianie. Nie posiadający święceń członkowie wspólnoty kościelnej. 

[Lay Ecclesial Minister] Świecki duszpasterz kościelny

Duszpasterze, którzy służą Kościołowi, ale nie są wyświęceni. 

W 2005 roku, w dokumencie “Co-Workers in the Vineyard of the Lord”, Konferencja Biskupów Katolickich Stanów Zjednoczonych zdefiniowała Świeckie Duszpasterstwo Kościelne jako tę służbę Kościołowi przez świeckich mężczyzn i kobiety, która charakteryzuje się:

  • Upoważnienie przez hierarchię do publicznej służby w Kościele lokalnym
  • Kierownictwo w konkretnej posłudze
  • Ścisłą wzajemną współpracą z duszpasterstwem biskupów, kapłanów i diakonów
  • Przygotowanie i formacja odpowiednia do poziomu obowiązków, które są im przypisane (na str. 10).

W Archidiecezji Chicago, role współpracownika duszpasterskiego i dyrektora edukacji religijnej zostały wyznaczone jako “…role, które w sposób najbardziej wyraźny dają przykład świeckiej posługi kościelnej.” (“Współpracownicy” na stronie 11).

Współpracownicy duszpasterscy i dyrektorzy edukacji religijnej są uprawnieni do uczestnictwa w Obrzędzie powołania do świeckiej posługi kościelnej przez Arcybiskupa po ukończeniu procesu certyfikacji. W obrzędzie tym duszpasterze zobowiązują się do współpracy z pasterzami Kościoła oraz do prowadzenia ludu Chrystusa w miłości i wierności. Współpracownik duszpasterski powołany jako świecki duszpasterz eklezjalny otrzymuje zlecenie na parafię zatrudnienia w formie listu od Arcybiskupa.

Dyrektorzy wychowania religijnego są certyfikowani przez Biuro Katechezy i Duszpasterstwa Młodzieży.

[Lifelong Formation Coordinator] Koordynator formacji ustawicznej

Misją koordynatorów formacji ustawicznej jest doradzanie i przekształcanie liderów parafii w celu odnowienia i rewitalizacji Kościoła, jednej parafii i jednej rodziny na raz. Koordynator Formacji Życiowej jest przypisany do każdego z sześciu wikariatów na terenie Archidiecezji Chicago. Koordynatorzy są w pełni zintegrowani z kulturą każdego z wikariatów i są informowani o lokalnych wydarzeniach. Mają głębokie zrozumienie mocnych stron każdego wikariatu i możliwości rozwoju. Dzięki cotygodniowym spotkaniom koordynatorzy mają możliwość dzielenia się sukcesami i wyzwaniami w każdym z wikariatów, a także poznają najlepsze praktyki, które mogą być stosowane w celu wspierania rozwoju każdej wspólnoty.

[Liturgy] Liturgia

Publiczne nabożeństwo prowadzone zgodnie z tradycjami i zwyczajami Kościoła katolickiego. 

[Ministry] Posługa

Powołanie członka Kościoła, np. kapłaństwo, diakonat, świecka posługa kościelna itp.

[Mission (site)] Misja (miejsce)

Misja jest podobna do parafii, zwykle zaspokaja potrzeby konkretnej wspólnoty wiernych.

[Missionary Disciple] Uczeń-misjonarz

Uczeń-misjonarz to ktoś, kto stale wzrasta w relacji z Bogiem, z łatwością dzieli się swoją relacją z Bogiem z innymi i wychodzi na zewnątrz, aby pomóc innym odnaleźć Boga dla siebie. Zobacz, jak rozpoznać ucznia i ucznia-misjonarza pośród nas

[New Evangelization] Nowa ewangelizacja

Kiedy myślimy o ewangelizacji, najpierw myślimy o wychodzeniu i dzieleniu się historią Jezusa z tymi, którzy nigdy o Nim nie słyszeli. W rzeczywistości, Nowa Ewangelizacja jest wezwaniem dla wszystkich katolików, aby byli otwarci na spotkanie z Chrystusem i pozwolili się ewangelizować po raz pierwszy lub po raz kolejny, abyśmy mogli iść i dzielić się Dobrą Nowiną o tym, kim jest Jezus z innymi. Jesteśmy wezwani do odnowienia naszej relacji z Jezusem Chrystusem i Jego Kościołem. Jednocześnie mamy też wychodzić i dzielić się tym, kim jest Chrystus z tymi, którzy nigdy Go nie poznali.

[Operations Director] Dyrektor operacyjny

Członek zespołu zarządzającego parafią, który wspiera proboszcza oraz innych liderów w zarządzaniu fizycznymi, finansowymi oraz personalnymi zasobami parafii, zgodnie z zasadami i wytycznymi archidiecezjalnymi. 

[Parish] Parafia

Wspólnota wiernych chrześcijan trwale ukonstytuowana w konkretnym kościele lub kościołach i szkole, której duszpasterstwo powierzone jest proboszczowi z upoważnienia biskupa diecezjalnego. (Kanon 515). Większość ludzi myśli, że parafia to kościół, w którym sprawuje się kult. Parafia jest jednak terytorialnym podziałem diecezji – obszarem geograficznym. O ludzi w obrębie parafii troszczy się proboszcz przydzielony do tej wspólnoty przez biskupa lub arcybiskupa. Ponieważ chodzi o geografię, mieszkańcy wszystkich parafii składają się z katolików i niekatolików. W ramach parafii istnieje Kościół katolicki, który dba o duchowe potrzeby ludzi z tego terenu.

[Parish Merger] Fuzja parafii

Scenariusz, w którym dwie lub więcej parafii decyduje się połączyć swoje zasoby i aktywa. 

[Parish Suppression] Zniesienie Parafii

Scenariusz, w którym archidiecezja decyduje o zaprzestaniu istnienia danej wspólnoty parafialnej. 

[Parish Vitality Coordinator] Koordynator ds. żywotności parafii

Koordynator duszpasterski na poziomie wikariatu, który wspiera wizję duszpasterską arcybiskupa i wikariusza w promowaniu współpracy w parafiach. Koordynatorzy Witalności Parafii (PCW) zwracają uwagę na duchowe potrzeby wspólnot parafialnych, pomagają w identyfikacji odpowiednich potrzebnych zasobów oraz służą jako ważni towarzysze w procesie zgrupowania parafii, gdy wspólnoty parafialne przechodzą od rozeznania do decyzji o przekształceniu i budowaniu nowej rzeczywistości.

[Parishioner] Parafianin

Mieszkaniec parafii, zwłaszcza ten, który należy lub uczęszcza do konkretnego kościoła. 

[Parochial Vicar] Wikariusz parafialny

Zastępca proboszcza przydzielony do parafii. 

[Paschal Mystery] Misterium Paschalne

Męka, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, przez które uzdrawia nas z grzechu i pozwala nam stać się dziećmi Bożymi. 

[Pastor] Pasterz/Proboszcz

Osoba odpowiedzialna za kościół chrześcijański lub kongregację. 

[Pastoral] Pasterski/Pastoralny

Odnoszący się do urzędu proboszcza. 

[Pastoral Associate] Współpracownik pastoralny

Osoby świeckie lub zakonne, pracujące w pełnym lub niepełnym wymiarze godzin, które są członkami personelu parafialnego, dzieląc odpowiedzialność za codzienną opiekę duszpasterską nad wiernymi.  

[Pastoral Plan] Plan Pastoralny

Plan opracowany i wydany przez parafię w celu wyjaśnienia i poinformowania parafian o planach dla parafii w nadchodzącym roku. 

[Pentecost] Zielone Świątki

Chrześcijańskie świętowanie zstąpienia Ducha Świętego na uczniów Jezusa po Jego Wniebowstąpieniu, obchodzone w siódmą niedzielę po Wielkanocy. 

[Presbyteral Council] Rada Prezbiterialna

Grupa księży z całej diecezji, którzy pomagają swojemu arcybiskupowi w podejmowaniu decyzji poprzez udzielanie rad i informacji zwrotnych. Rada Prezbiterialna Archidiecezji Chicago określa swój cel:

  • uczestniczenie w procesie podejmowania decyzji w archidiecezji;
  • wspomaganie Arcybiskupa we wszystkich sprawach dotyczących duszpasterstwa i zarządzania Archidiecezją jako ciało konsultacyjne reprezentujące wszystkich księży;
  • promowanie większej komunikacji, współpracy i współdziałania pomiędzy Arcybiskupem, Kapłanami oraz Urzędami i Agencjami Duszpasterskimi Archidiecezji;
  • sprzyjanie silniejszym więzom braterstwa wśród wszystkich kapłanów i dalsza świadomość ich jedności z Arcybiskupem;
  • zabiegać o udział prezbiteratu w duszpasterskich troskach Rady; oraz
  • angażowanie się w działania i programy niezbędne do realizacji powyższych celów.

[Priest Placement Board] Rada ds. Zatrudnienia Kapłanów

Grupa zgrupowania złożona z mianowanych i wybranych kapłanów z archidiecezji, której zadaniem jest zidentyfikowanie odpowiednich miejsc dla proboszczów i księży w parafiach i wakatach duszpasterskich w archidiecezji.

[Rite of Calling] Obrzęd powołania

Ceremonia, poprzez którą Kościół rozpoznaje pragnienie ochrzczonych dorosłych do pełnego uczestnictwa w życiu sakramentalnym Kościoła katolickiego. 

[Sacraments] Sakramenty

Ceremonia lub akt religijny Kościoła chrześcijańskiego, który jest uważany za zewnętrzny i widzialny znak wewnętrznej i duchowej łaski Bożej. Obrzęd chrztu, bierzmowania, Eucharystii, pokuty, namaszczenia chorych, święceń i małżeństwa. 

[Vatican II] Sobór Watykański II

XXI sobór ekumeniczny Kościoła katolickiego. Jego efektem było wiele ważnych dla Kościoła zmian.

[Vicar] Wikariusz

Osoba, zakonnik lub duchowny, który jest mianowany przez arcybiskupa, aby służyć jako jego przedstawiciel i wykonywać ograniczoną władzę kościelną. 

[Vicariate] Wikariat

Największy podział geograficzny w diecezji. Archidiecezja Chicago posiada sześć wikariatów. Mamy również sześciu biskupów pomocniczych, którzy pomagają w prowadzeniu i opiece nad tymi wikariatami. Każdy wikariat posiada około 50-65 parafii, a każdy wikariat jest podzielony na dekanaty.

[Vocation] Powołanie

Powołanie do określonego sposobu życia, takiego jak życie zakonne, kapłaństwo, życie małżeńskie lub samotne. 

[Worship Site] Miejsce kultu

Potoczne określenie (nie jest to formalne określenie Kościoła) dla struktury, która funkcjonuje jako przestrzeń konsekrowana dla katolickich nabożeństw. 

Często zadawane pytania

[Źródło: https://www.renewmychurch.org/resources/frequently-asked-questions, dostęp 4.03.2023r].

Czym jest Odnów Mój Kościół?

Jezus Chrystus wzywa nas do ciągłego odnawiania Jego Kościoła. Odnów Mój Kościół jest odpowiedzią Archidiecezji Chicago na rozeznanie Jego wezwania do odnowy, poprzez wieloletni i bogaty w środki wysiłek, który angażuje parafian do uczestnictwa w przekształcaniu życia parafialnego, aby było bardziej żywe i zrównoważone w podejmowaniu misji Jezusa.

Częścią tej odpowiedzi jest zestaw inicjatyw mających na celu wprowadzenie osób, które nie znają wiary chrześcijańskiej w zmieniające życie spotkanie z Jezusem Chrystusem, jak również pogłębienie i wzmocnienie uczniostwa obecnych katolików, tak aby byli w stanie ewangelizować świat poprzez inspirujące świadectwo w swoich wspólnotach.

Inicjatywy obejmują programy duszpasterskie, rozeznawanie powołania oraz działania w wierze, takie jak walka z przemocą czy wsparcie dla imigrantów. Najbardziej znaczącą inwestycją jest inwestycja w żywotność parafii poprzez proces zgrupowania parafii, którego celem jest stworzenie kultury ewangelizacji i poprawa żywotnych posług w każdej wspólnocie parafialnej poprzez restrukturyzację i przekierowanie niezbędnych zasobów.

Kto kieruje działaniami Odnów Mój Kościół?

Odnów Mój Kościół jest dziełem Ducha Świętego. Wszystko co robimy jest odpowiedzią na zaproszenie naszego Pana do stworzenia silnego, trwałego fundamentu, na którym Jego Kościół może służyć do doprowadzenia nas, tych, których kochamy, oraz tych z marginesu do osobistego spotkania i długotrwałej relacji z Jezusem Chrystusem.

Jaki jest cel Odnów Mój Kościół?

Celem jest ożywienie wiary katolickiej w Archidiecezji Chicago i przekształcenie życia parafialnego tak, aby było bardziej świadome w czynieniu uczniów, budowaniu wspólnot i inspirowaniu świadectwa – to są nasze priorytety misyjne.

Dlaczego musimy się odnowić?

Odnowa leży u podstaw tożsamości Kościoła jako Ciała Chrystusa, który zawsze robi coś nowego. Jak to bywa w każdym wieku, mamy swoje własne wyzwania, do których podjęcia Jezus nas zaprasza, towarzysząc nam:

  • Rozpad rodziny; przemoc i brak poszanowania życia i godności ludzkiej; społeczne bolączki rasizmu i ubóstwa – wszystko to wskazuje na świat potrzebujący świadków współczucia i odkupienia Jezusa Chrystusa.
  • Nasza kultura jest coraz bardziej świecka, zepsuta i przeciwna wierze, z mniejszym zrozumieniem chrześcijańskiego przesłania.


Alarmująca, rosnąca liczba ludzi nie zna Jezusa Chrystusa.

  • 36% pokolenia Millenialsów twierdzi, że nie jest związana z religią zorganizowaną.


A wielu osobom w naszym Kościele brakuje dziś silnego i żarliwego uczniostwa:

  • 85% ochrzczonych przestaje praktykować wiarę do 21 roku życia
    Nie możemy już dłużej zakładać, że dzieci będą dorastać do aktywnego życia w wierze i musimy głosić Ewangelię na nowe sposoby.


W mojej parafii wszystko jest w porządku – dlaczego coś musi się u nas zmienić?

Wszystkie parafie doświadczyły znacznego spadku frekwencji, nie wspominając o starzeniu się ich społeczności. Mentalność przetrwania najsilniejszych jest naiwna i nie leży w naturze naszego Kościoła. Jak powiedział kardynał Cupich: “Musimy stworzyć nowy zestaw relacji między sobą, w których nie jesteśmy niezależni, żyjąc w swoich silosach, ale współzależni. Jako parafie, wyzwaniem jest stać się rodzinami rodzin, które są silniejsze i bardziej skuteczne w misji, niż kiedy pracowaliśmy w izolacji.” Jesteśmy silniejsi razem.

Czym jest krzyż, który spotykam przy materiałach Odnów Mój Kościół?

Krzyż San Damiano utrzymuje naszą uwagę w materiałach Odnów Mój Kościół.

Modląc się przed tym krzyżem, św. Franciszek z Asyżu usłyszał, jak Jezus woła do niego: “Idź naprawiać mój Kościół, który jak widzisz popada w całkowitą ruinę”. Początkowo św. Franciszek wziął to na myśli, że ma naprawić budynki kościoła w San Damiano. W końcu jednak rozeznał, że Jezus wzywa go do odbudowy życia duchowego i żywotności Kościoła.

Ta ikona Jezusa pomaga nam skupić się na trzech rzeczach:

  1. Przedstawia Jezusa, który mówi do nas, mimo że umiera, co służy jako przypomnienie, aby nie bać się podjąć tego dzieła, nawet jeśli nas to coś kosztuje, bo Jezus jest z nami.
  2. Jezus jest otoczony przez innych, co podkreśla, że gdy podejmujemy wyzwanie odnowy, nasza jedność nie powinna być pomniejszona, ale wzmocniona.
  3. Jezus jest również przedstawiony jako Zmartwychwstały na szczycie krzyża, co jest dla nas znakiem nadziei, że w tej odnowie, która będzie wymagała od nas umarcia dla siebie i znanych schematów, Jezus oferuje nam nowe życie i żywotność na przyszłość.


Jakie są priorytety misyjne Odnów Mój Kościół?

1. Czyńcie uczniów

  • Wszystko, co robimy poprzez Odnów Mój Kościół, ma na celu stworzenie silnego i trwałego fundamentu, na którym nasz Kościół może służyć do przyprowadzenia większej liczby ludzi – dziś i w przyszłości – na osobiste spotkanie i dożywotnią relację z Jezusem Chrystusem.

2. Budowanie wspólnoty

  • Nasze wspólnoty parafialne i szkolne borykają się dziś z wieloma przeszkodami, które utrudniają ich żywotność – bazy parafian w wielu parafiach są bardzo małe; liczba dzieci w wieku szkolnym na danym terenie zmniejszyła się; mamy mniejszą liczbę księży; wiele z naszych parafii nie jest w stanie kontynuować misji Kościoła; wiele parafii i szkół przez wiele lat odkładało konserwację, co spowodowało, że nie stać ich na pokrycie potrzeb kapitałowych. Ale ważne jest również, aby przyznać, że same zasoby nie wystarczą, aby sprostać potrzebom naszych czasów. Wspólnoty parafialne i szkolne, które dzisiaj są dobrze wyposażone i tętnią życiem, nadal stoją przed poważnymi wyzwaniami wynikającymi ze zmian zachodzących w społeczeństwie.
  • Siedem aspektów żywotności parafii zostało zidentyfikowanych w celu ukierunkowania odnowy naszych wspólnot parafialnych:
    1. Kultura ewangelizacji
    2. Formacja ciągła i uczniostwo
    3. Żywy kult
    4. Bogate życie wspólnotowe
    5. Zaangażowanie w służbę
    6. Pasja dla powołań
    7. Wierne zarządzanie


3. Inspirować świadectwem

  • Zgodnie z wezwaniem Soboru Watykańskiego II, Papież Franciszek wzywa Kościół do wyjścia w świat jako szpital polowy, aby przynieść uzdrowienie światu rozdartemu przez podziały, przemoc, rasizm, ubóstwo oraz aby promować szacunek dla ludzkiej godności i życia.


Jaka jest moja rola w Odnowie Mojego Kościoła?

Módl się o Ducha Świętego, aby odnowił nasz Kościół, bądź na bieżąco z tym, co dzieje się w naszej archidiecezji i w Twojej parafii, i zaangażuj się!

Jak powiedział papież Franciszek podczas wizyty w Stanach Zjednoczonych: “Jednym z wielkich wyzwań stojących przed Kościołem w tym pokoleniu jest rozwijanie w wiernych poczucia osobistej odpowiedzialności za misję Kościoła i umożliwienie im wypełniania tej odpowiedzialności jako uczniom-misjonarzom, jako zaczynowi Ewangelii w naszym świecie. Będzie to wymagało kreatywności w dostosowywaniu się do zmienionych sytuacji, kontynuowania dziedzictwa przeszłości nie tyle poprzez zachowanie naszych struktur i instytucji, które dobrze nam służyły, ale przede wszystkim poprzez otwarcie się na możliwości, które otwiera przed nami Duch Święty i przekazywanie radości Ewangelii, codziennie i w każdej porze naszego życia.”

Jaka jest zasadnicza potrzeba zmiany dla prawdziwie odnowionego Kościoła?

Upewnienie się, że wszystko, co robimy, jest domyślnie i wyraźnie zakorzenione w pomaganiu ludziom w poznawaniu i dzieleniu się Jezusem Chrystusem. To wymaga zmiany – lub nawrócenia – na trzech poziomach:

  • Osobistym: nasze własne, osobiste spotkanie z Chrystusem, poprzez które stajemy się uczniami-misjonarzami.
  • Parafialny: Dzielenie się ze sobą życiem, którego doświadczyliśmy w spotkaniu z Chrystusem. Oznacza to wzięcie odpowiedzialności za budowanie parafii jako wspólnoty wiary, poczynając od potrzeby współpracy i współdziałania, gdy parafia przygotowuje się do procesu Odnów Mój Kościół i ostatecznie aktywizuje się w ramach swojego zgrupowania.
  • Archidiecezja: Kardynał i jego pracownicy są odpowiedzialni za zapewnienie wizji, zasobów i niezbędnego wsparcia, aby prowadzić ludzi i wspólnoty do autentycznej relacji z Jezusem Chrystusem i Jego Kościołem.


Czy w 2016 roku nie było ankiety na temat Odnów Mój Kościół? Co się z tym stało?

Tak, była ogólnodiecezjalna ankieta otwarta podczas Wielkanocy 2016. Ankieta pomogła określić nasze priorytety misyjne i priorytety, a także dyskusje o tym, które wspólnoty powinny być razem w zgrupowaniu. Proboszczowie otrzymali wyniki ankiety dla swoich indywidualnych parafii.

Czy to wszystko nie jest związane z niedoborem księży?

Nie. W rzeczywistości istnieją wszelkie powody, aby wierzyć, że po zakończeniu procesu RMC (Odnów Mój Kościół) będziemy mieli wystarczającą liczbę księży do obsługi naszych parafii. Musimy również ocenić inne kluczowe czynniki, np. zmieniające się dane demograficzne, warunki i przystępność cenową naszych budynków oraz nasze zasoby ludzkie i finansowe.

Czy w Odnowie Mojego Kościoła chodzi tylko o strukturę, statystyki, zamykanie lub łączenie parafii czy szkół? Wydaje się, że to wszystko, o czym mówimy.

Nie, w Odnowie Mojego Kościoła chodzi o prawdziwą odnowę katolickich wspólnot archidiecezji, aby podejmowały misję Chrystusa w sposób bardziej intencjonalny i skuteczny. Celem inicjatywy zgrupowania parafii jest upewnienie się, że wszystkie parafie dysponują odpowiednimi środkami, tak aby wszyscy parafianie wzrastali jako uczniowie, którzy doświadczają osobistego spotkania z Jezusem Chrystusem, stają się bardziej zaangażowani i odpowiedzialni w budowanie swoich wspólnot wiary oraz inspirują do dawania świadectwa w świecie.

Czy inne diecezje zrobiły to z powodzeniem?

Podejście do naszego procesu zgrupowania parafii zostało oparte na dobrych praktykach i wyzwaniach, których doświadczyły inne diecezje. Wyciągając wnioski z ich doświadczeń, stworzyliśmy podejście, które odpowiada naszym potrzebom. Konkretne diecezje, z których Archidiecezja Chicago czerpała wiedzę to Boston, Pittsburgh, Brooklyn, Nowy Jork i Detroit.

Ile parafii i szkół zostanie zamkniętych? Słyszałem w wiadomościach, że 100 zostanie zamkniętych.

Nie ma z góry ustalonej ani docelowej liczby zamknięć. Chociaż archidiecezja przewiduje, że do roku 2030 będzie nie więcej niż 240 księży, a potencjalnie mniej, dostępnych do pełnienia funkcji proboszcza – ponad 100 mniej proboszczów niż obecnie, nie oznacza to, że 100 parafii zostanie zamkniętych. W rzeczywistości, już teraz niektóre z nowych konfiguracji wymagają od proboszcza nadzorowania wielu miejsc.

Oceniamy, przy udziale lokalnych władz, jak najlepiej zorganizować nasze parafie, aby były one żywe, żywotne i zrównoważone w dłuższej perspektywie czasowej, biorąc pod uwagę rzeczywistość mniejszej liczby proboszczów, jak również inne krytyczne czynniki, takie jak zmiany demograficzne, potrzeby lokalowe oraz obecność katolików w każdym rejonie.

W jaki sposób opracowano proces zgrupowania parafii?

Podejście zostało opracowane z myślą o specyficznych potrzebach i wyzwaniach stojących przed parafiami w Archidiecezji Chicago, a jednocześnie z wykorzystaniem doświadczeń innych diecezji, które podjęły się pracy nad rekonfiguracją. W trakcie konsultacji z tymi diecezjami stało się jasne, że następujące aspekty wymagają szczególnej uwagi:

  • Lepsze przygotowanie do przejścia dla księży
  • Silne rozeznanie i szkolenie w zakresie umiejętności towarzyszenia duszpasterskiego
  • Intensywne wsparcie przejściowe dla wszelkich zmian w konfiguracji
  • Nowe i sprawdzone sposoby na osiągnięcie żywotności parafii


Żadna z wcześniejszych inicjatyw innych diecezji nie przedstawiła gotowych planów, które zawierałyby wszystkie te elementy, które naszym zdaniem są niezbędne dla udanej odnowy. Dlatego też nasze pilotażowe podejście celowo rozpoczęło się powoli, pozwalając nam na sprawdzenie wyników, kontynuację nauki i lepsze zrozumienie z lokalnego wkładu dostarczonego przez pierwsze zgrupowania. Wszystko to pozwoliło nam lepiej dopracować nasz proces i zapewnić jak najlepsze rezultaty dla naszych parafii, pracowników i parafian. Będziemy kontynuować bardzo ustrukturyzowane, oparte na współpracy podejście do procesu odnowy w całej archidiecezji.

Dlaczego dokonujemy restrukturyzacji i potencjalnie zamykamy kościoły, zanim odnowimy nasze wysiłki ewangelizacyjne?

Istnieje kilka czynników i zmian, które doprowadzą do udanej odnowy naszego Kościoła w rejonie Chicago.

Tworzenie tętniących życiem parafii, które wykazują się dynamiką parafialną wymaga, abyśmy skierowali obecne i przyszłe zasoby do krytycznych posług, które doprowadzą nas do tego celu.

Aby to zrobić, musimy ocenić struktury, w tym szkoły i inne obiekty, wraz z wymaganiami finansowymi istniejących parafii, aby ocenić, gdzie możemy bardziej roztropnie zastosować nasze zasoby w celu wsparcia i wzmocnienia kluczowych ról, programów i działań.

Czym jest zgrupowanie?

Zgrupowanie to zbiór parafii i szkół, które razem będą budować odnowioną, dynamikę i trwałość obecności katolickiej dla dobra wszystkich ludzi w zgrupowaniu poprzez rozważenie:

  • Jak możemy skorzystać z bardziej efektywnego wykorzystania połączonych zasobów ludzkich i finansowych?
  • Jakie są niektóre z wyzwań strukturalnych, przed którymi stoimy, tj. warunki budowlane, kurcząca się populacja, parkingi?
  • Jak możemy być bardziej efektywni poprzez współpracę?

 

Kim jest Zespół ds. Zgrupowania i Rozeznania (GFDT) i czym się zajmuje?

GFDT jest spotkaniem liderów z każdej parafii/szkoły w zgrupowaniu. Liderzy ci są zapraszani przez swojego proboszcza do podjęcia tej roli i zazwyczaj wybierani są na podstawie wcześniejszego doświadczenia we wspieraniu misji parafii, zdolności do wniesienia otwartości umysłu i serca do tego, o co Duch Święty prosi wspólnotę, oraz zdolności do uczestniczenia w całym procesie, który trwa kilka miesięcy.

Zespół spotyka się przez 3-4 miesiące w celu omówienia i modlitewnego rozeznania duszpasterskich i operacyjnych mocnych stron i wyzwań parafii i szkół w ramach danego zgrupowania.

Ostatecznie GFDT przekaże informacje zwrotne i informacje o swoim zgrupowaniu kierownictwu RMC w celu dokonania przeglądu i przedstawienia rekomendacji Kardynałowi, aby mógł podjąć ostateczne decyzje dotyczące potencjalnych zmian w strukturach szkół i parafii.

Jak zostało ustalone nasze zgrupowanie (tzn. kto jest w naszym zgrupowaniu)?

Zgrupowania zostały określone poprzez proces konsultacyjny w 2016 roku, który obejmował informacje zwrotne i wkład od lokalnego wikariusza (biskupa pomocniczego), dziekanów, proboszczów, rad parafialnych i innych świeckich przywódców.

Zgrupowania opierają się również na zaleceniach archidiecezji, biorąc pod uwagę geografię (parafie i szkoły położone stosunkowo blisko siebie), podobieństwa, np. podobne obsługiwane społeczności, oraz relacje, np. sporadycznie uczęszcza się na mszę w więcej niż jednej parafii w zgrupowaniu.

Ile jest zgrupowań?

W Archidiecezji Chicago jest 98 zgrupowań. Wszystkie parafie i szkoły zostały przypisane do zgrupowania w oparciu o geografię (parafie i szkoły położone stosunkowo blisko siebie), podobieństwa, np. podobne obsługiwane społeczności, oraz relacje, np. sporadycznie uczestniczą we Mszy św. w więcej niż jednej parafii w zgrupowaniu.

Czym są scenariusze?

Scenariusze są możliwościami dla nowych struktur parafialnych w zgrupowaniu, które umożliwiają realizację naszych priorytetów misyjnych: czynienia uczniów, budowania wspólnot i inspirowania świadectwa.

Przykład. 1: Pozostanie w obecnej formie bez zmian strukturalnych
Przykład 2: Połączenie z inną parafią i pozostawienie otwartych budynków kościelnych.
Przykład. 3: Połączenie z inną parafią i zamknięcie niektórych budynków kościelnych
Przykład. 4: Coś innego, co opracuje grupa.

W jaki sposób opracowuje się wstępne scenariusze?

Wstępne scenariusze są opracowywane w oparciu o podstawowe zasady żywotności, kontekst archidiecezjalny (np. liczba proboszczów dostępnych w przyszłości) oraz lokalne dane dostępne dla archidiecezji. Niektóre z głównych problemów obejmują potrzeby duszpasterskie i duchowe parafii, liczbę parafian i frekwencję na Mszy Świętej, zrównoważone obciążenie pracą księży, dynamikę szkół i stabilność finansową. Archidiecezjalne biuro planowania współpracuje z każdym proboszczem w ramach zgrupowania oraz z zespołem wikariuszy w celu opracowania wstępnych scenariuszy.

Jak duży wpływ będą miały lokalne opinie w procesie zgrupowania parafii?

Kardynał Cupich wyraźnie zaznaczył, że nie będzie żadnych decyzji dotyczących przyszłych struktur zgrupowania, dopóki nie otrzyma informacji od mieszkańców. Proces przebiega w sposób zdyscyplinowany, polegający na przekazywaniu informacji zwrotnych i proponowaniu alternatywnych rozwiązań w stosunku do projektu możliwych scenariuszy zaproponowanych przez archidiecezję.

Podczas gdy kardynał Cupich jest odpowiedzialny za podejmowanie ostatecznych decyzji, nalegał, aby lokalne społeczności miały obowiązek dostarczenia danych wejściowych, które pomogą mu zrozumieć sytuację i które możliwości będą najlepsze na przyszłość.

Aby rozpocząć dyskusję na poziomie lokalnym w sposób uwzględniający realia zaangażowanych parafii, archidiecezja zaproponuje potencjalne scenariusze w trakcie procesu. Jednakże te wstępne scenariusze mają na celu sprowokowanie dyskusji i nie stanowią jedynych możliwości.

Zespoły zgrupowania mogą zaproponować alternatywne scenariusze, a informacje zwrotne zostaną przedstawione w odniesieniu do wszystkich realnych możliwości poddanych dyskusji.

Jak wygląda proces decyzyjny i kto jest w niego zaangażowany?

Kardynał Cupich jest odpowiedzialny za podjęcie ostatecznych decyzji, ale potrzebuje wkładu lokalnych społeczności, aby zrozumieć, które możliwości będą najlepsze dla przyszłości.

Archidiecezja opracowuje potencjalne scenariusze wraz z Zespołami Zgrupowania i Rozeznania w celu uzyskania informacji zwrotnej, a także zaproszenia do zaproponowania scenariuszy alternatywnych.

Informacje zwrotne na temat wszystkich scenariuszy, łącznie z realnymi alternatywami zidentyfikowanymi przez Zespół Zgrupowania i Rozeznania, są przedkładane i przedstawiane Komitetowi Wykonawczemu Komisji do oceny. Komitet Wykonawczy formułuje rekomendację, która jest omawiana przez całą Komisję. Komisja zapewnia spójność podejścia we wszystkich zgrupowaniach i, uwzględniając informacje zwrotne od Zespołu Zgrupowania i Rozeznania, przedstawia rekomendację Kardynałowi do ostatecznego przeglądu i decyzji.

Kto jest w Komisji?

W skład Komisji wchodzą zarówno osoby świeckie jak i duchowne z każdego z 6 geograficznych wikariatów archidiecezjalnych. Jest to jedna Komisja używana dla wszystkich zgrupowań, aby zapewnić spójność podejścia we wszystkich zgrupowaniach.

W skład Komisji wchodzą:

  • Dwóch przedstawicieli świeckich z każdego z 6 wikariatów archidiecezji (12 osób)
  • Jeden przedstawiciel z Archidiecezjalnej Rady Duszpasterskiej
  • Dwóch przedstawicieli proboszczów
  • Trzech przedstawicieli kapłanów:
    • Łącznik Kardynała ds. Odnowy Mojego Kościoła
    • Wikariusz ds. rozwoju zawodowego i duszpasterskiego proboszczów
    • Przedstawiciel Rady ds. Zatrudnienia Kapłanów
  • Wikariusz Generalny
  • Dyrektor Operacyjny
  • Każdy wikariusz regionalny uczestniczy w przeglądzie swoich zgrupowań

 

Kto wchodzi w skład Komitetu Wykonawczego Komisji?

  • Łącznik Kardynała ds. Odnowy Mojego Kościoła
    Wikariusz Generalny
  • Dyrektor operacyjny
  • Główny Strateg
  • Wikariusz Episkopalny (Biskup Pomocniczy) dla każdego zgrupowania
  • Kurator Szkół Katolickich

 

Czy każde zgrupowanie doświadczy zamknięcia lub rekonfiguracji?

Nie, nie każde zgrupowanie doświadczy zamknięcia lub rekonfiguracji. Niektóre zgrupowania będą miały poważne problemy i będą musiały rozważyć nowe konfiguracje. Inne zgrupowania mogą jednak nie wymagać żadnych zmian w konfiguracji. Proces planowania będzie nadal obowiązywał w tych zgrupowaniach, ale będą one kładły większy nacisk na planowanie możliwości większej współpracy i dzielenia się dla dobra Kościoła w danej wspólnocie.

Co to znaczy łączyć, scalać lub jednoczyć parafie?

Oznacza to, że dwie lub więcej obecnie niezależnych parafii łączy się jako jedna organizacja parafialna, prowadzona przez jednego proboszcza i zespół pracowników, z jednym zestawem sprawozdań finansowych, jednym budżetem, jedną Radą Parafialną, jedną Radą Finansową.

Połączona lub zjednoczona parafia może zachować niektóre lub nawet wszystkie kościoły jako aktywne miejsca kultu połączonej parafii.

W większości przypadków, połączenia parafii w Odnów Mój Kościół przybierają formę utworzenia nowej parafii z nową nazwą. Oznacza to, że Parafia A i Parafia B połączą się tworząc nową Parafię C.

W niektórych przypadkach Parafia A zostanie zamknięta i stanie się częścią Parafii B lub obie lokalizacje pozostaną otwarte, ale z nową nazwą dla parafii i zachowaniem nazwy Kościoła.

Co to jest miejsce kultu?

Miejsca kultu to kościoły, w których nadal będą regularnie odprawiane Msze św. w ramach połączonej parafii. Poszczególne miejsca kultu zachowują swoje nazwy, chyba że istnieje wyjątkowy powód do zmiany.

Przykładem może być “Kościół św. Jana Chrzciciela w parafii Wszystkich Świętych”.

Dlaczego potrzebujemy zmian strukturalnych takich jak zamknięcia i fuzje?

Jak widzieliśmy w trakcie procesu Rozeznawania i Decyzji, nie ma jednego, jedynego podejścia do tego, jak Duch Święty poprowadzi naszą archidiecezję i parafie przez proces odnowy. Niektóre parafie doczekają się zmian strukturalnych, a niektóre nie. Wszystkie parafie są wezwane do odnowy, która przybierze różne formy. W tych przypadkach, gdy zmiany strukturalne w parafii, kościele i/lub szkole mają miejsce, istnieje wiele czynników, które prowadzą do tych przemyślanych i przyszłościowych decyzji (np. zmieniająca się demografia, warunki i przystępność cenowa naszych budynków i zasobów). Wszelkie zmiany mają na celu stworzenie bezpieczniejszych i trwalszych podstaw, które umożliwią duszpasterską odnowę i dynamikę. Jako wspólnota wierzących, modlimy się o mądrość i pokorę, by być dobrymi szafarzami tego, co Bóg dostarcza nam dzisiaj, abyśmy mogli zasiać obfite żniwo dla przyszłych pokoleń.

Kiedy decyzja zostanie podjęta i podzielona, co będzie dalej?

Archidiecezjalny zespół operacyjny będzie wspierał parafie przechodzące reorganizację. Po ogłoszeniu nowego proboszcza, zespół ten będzie pracował nad zaplanowaniem spotkania, na którym zostanie przedstawiony zespół wspierający i zaprezentowany harmonogram zmian. Zespół ten będzie współpracował z proboszczem oraz personelem parafialnym podczas okresu przejściowego, aby pomóc w utworzeniu nowych struktur parafialnych, w tym zespołu kierowniczego, planowania finansowego oraz zarządzania obiektami.

Co oznacza, że staniemy się jedną parafią z wieloma aktywnymi miejscami kultu?

Mówiąc prosto, oznacza to, że będziemy mieli jedną, zjednoczoną parafię z więcej niż jednym kościołem w ramach tej parafii.

W jaki sposób zjednoczenie wielu parafii w jedną pomaga osiągnąć nasze priorytety misyjne?

Zjednoczenie jako jedna parafia oznacza zebranie wszystkiego, czym jesteśmy i mamy nadzieję być razem, jako jedna katolicka wspólnota. Nasze dary, nasze talenty, nasze nadzieje, nasze modlitwy, nasze potrzeby… wszystkie są dzielone z korzyścią i dynamiką dla całej, zjednoczonej wspólnoty parafialnej prowadzonej przez jednego proboszcza. Msza św. i sakramenty będą nadal odprawiane regularnie w każdym z poszczególnych kościołów (możliwe są przyszłe zmiany godzin mszy św. i/lub spowiedzi, które zostaną wyjaśnione i zakomunikowane przed wejściem w życie jakichkolwiek zmian).

Zgromadzenia w każdym z miejsc będą miały teraz możliwość korzystania ze wspólnych zasobów, aby pracować razem w nowy sposób, aby czynić uczniów, budować wspólnoty i inspirować świadectwo.

Co to znaczy być aktywnym miejscem kultu?

Miejsca kultu to kościoły, w których regularnie odprawiane są msze święte i sakramenty jako część połączonej parafii. Możliwe są przyszłe zmiany w godzinach odprawiania Mszy św. i/lub spowiedzi, które zostaną wyjaśnione i podane do wiadomości przed wejściem w życie jakichkolwiek zmian.

Kiedy kilka parafii łączy się, jak wygląda proces nadawania nazwy dla nowej parafii?

Jest to okazja, aby wspólnie wystąpić z nową nazwą, która odzwierciedla wiarę, nadzieję i miłość całej wspólnoty. Zgodnie z wytycznymi, aby nowa nazwa honorowała świętego lub święte nabożeństwo, które może być celebrowane w kalendarzu liturgicznym, nowa wspólnota parafialna rozważa możliwości dla nowej nazwy i przedstawia swoje preferencje Kardynałowi Cupichowi, który podejmuje ostateczną decyzję. Kościoły partykularne łączących się parafii zachowają nazwy, które otrzymały przy ich poświęceniu. Niemniej jednak, jeśli istnieje dobry powód, dobro wiernych pozwala arcybiskupowi udzielić dyspensy (czyli może zezwolić na zmianę nazwy dla pozostałego kościoła). Jeśli zmiana nazwy jest pożądana, wspólnota może zwrócić się o taką dyspensę do kardynała Cupicha.

Kiedy parafie łączą się, co zostaje połączone?

W przypadku parafii, które się łączą i jednoczą, niektóre elementy będą musiały się połączyć, takie jak finanse, operacje, zasoby ludzkie i zarządzanie obiektami. Jeśli chodzi o duszpasterstwa parafialne, to w jaki sposób te grupy współpracują ze sobą i wzajemnie się wzmacniają, zostanie omówione przez proboszcza, przy wsparciu archidiecezjalnego zespołu duszpasterskiego, podczas integracji nowej wspólnoty parafialnej.

Co dzieje się z funduszami każdego kościoła?

Gdy parafie łączą się w jedną, nową parafię, wszystkie aktywa zostaną połączone w ramach nowej parafii. Nowa parafia będzie posiadała jeden budżet i jedną Radę Finansową, która będzie służyła całej naszej wspólnocie. Archidiecezjalny Manager Finansowy będzie wspierał aspekty planowania finansowego reorganizacji nowej parafii, co prawdopodobnie obejmie założenie nowych kont bankowych oraz systemów księgowości finansowej. Archidiecezjalny zespół operacyjny będzie wspierał najlepsze praktyki w zarządzaniu finansami, które można znaleźć na naszej stronie poświęconej usługom finansowym.

Co stanie się z funduszami To Teach Who Christ Is (TTWCI)?

W przypadku łączenia wielu parafii, ich indywidualne konta TTWCI zostaną zachowane jako oddzielne konta w bilansie nowej parafii. Zespół RMC dokona przeglądu oryginalnych intencji ofiarodawców (poprzez oświadczenia), aby upewnić się, że fundusze są stosowane do tych oryginalnych intencji. Priorytetem jest respektowanie oryginalnego oświadczenia w jak największym stopniu. W przypadku zmiany priorytetów w nowej konfiguracji parafii lub pozostawienia nadwyżki funduszy, proboszcz będzie współpracował z parafialną radą finansową przy każdej prośbie o wykorzystanie funduszy na cele inne niż pierwotnie zamierzone.

Co dzieje się z parafiami, które nie łączą się z inną parafią? Czy nie zostaną one dotknięte?

Dla parafii, które nie doświadczają zmian strukturalnych, takich jak zamknięcie lub połączenie, następne kroki dla tych wspólnot skupią się na tworzeniu celowej kultury ewangelizacji, aby czynić uczniów, budować wspólnotę i inspirować świadectwo. Wszystkie nasze parafie, niezależnie od struktury, muszą odpowiedzieć na wezwanie Jezusa Chrystusa do odnowienia Jego Kościoła.

Jakie są cele fazy Budowania Nowej Rzeczywistości w procesie zgrupowania parafii?

  • Wzrost i pielęgnowanie kultury ewangelizacyjnej we wszystkich aspektach dynamiki parafii
  • Kierowanie przywództwem duszpasterskim w celu skupienia się na naszych posługach i budowaniu mocnych planów duszpasterskich
  • Wzmocnienie modelu funkcjonowania parafii (tj. proboszcz / personel / kierownictwo świeckie / wolontariusze)


Jakie są cechy charakterystyczne tętniącej życiem parafii?

Istnieje siedem wyraźnych cech, które charakteryzują parafię, która nie tylko dobrze prosperuje w dzisiejszych czasach, ale także jest przygotowana do pielęgnowania dusz swoich wiernych poprzez prawdziwe spotkanie z Jezusem Chrystusem – takie, które wyposaża ich do pójścia dalej i dzielenia się tym spotkaniem, chrzcząc wszystkie narody jako wspólnota oraz poprzez ich indywidualne stany życiowe (osobiste powołania):

  1. Kultura ewangelizacji
  2. Formacja ciągła i uczniostwo
  3. Żywy kult
  4. Znaczące życie wspólnotowe
  5. Zaangażowanie w służbę
  6. Pasja powołaniowa
  7. Wierne zarządzanie


Co parafie mogą zrobić teraz, aby zbudować silniejszą kulturę ewangelizacji?

1. Modlić się

  • Utwórzcie specjalny zespół modlitewny Odnów Mój Kościół (i poproście parafialne zespoły różańcowe i wieczystej adoracji) o modlitwę za konkretne parafie w waszym zgrupowaniu, za inne zgrupowania w Archidiecezji Chicago, za nowo powstałe parafie i za odnowę naszego lokalnego Kościoła.
  • Dołączcie misję Odnów Mój Kościół do cotygodniowej modlitwy wiernych w waszej parafii.
    Rozbudzajcie nawyki modlitewne i czas refleksji w waszych zespołach (takich jak pracownicy, duszpasterze, kierownictwo parafii i szkoły) oraz wykorzystujcie różne formy modlitwy poprzez liturgię i nabożeństwa (np. benedykcja, adoracja Najświętszego Sakramentu i godziny święte, wspólne odmawianie różańca lub koronki do Miłosierdzia Bożego).
  • Dostosujcie swoje misje adwentowe i wielkopostne do tematów odnowy duchowej.
  • W miarę zbliżania się do nowego roku liturgicznego Ewangelii Łukasza, czytajcie i omawiajcie książkę “Rejoicing in Mercy: A Prayer Commentary on the Gospel of Luke” autorstwa o. Lou Cameli z pracownikami parafii, liderami parafii i grupami liderów.


2. Przygotować się

  • Wzbudzajcie wspólnotę pomiędzy zgrupowaniami rad parafialnych i pracowników parafii poprzez spotkania na obiadach, kolacjach i dyskusjach, aby się wzajemnie poznać.
  • Przeczytajcie i przedyskutujcie ” Divine Renovation” Ojca Jamesa Mallona oraz wykorzystajcie archidiecezjalny przewodnik do dyskusji z pracownikami parafii, liderami parafii oraz grupami przywódczymi.
  • Przejrzyjcie z głównymi współpracownikami istniejący plan strategiczny parafii i włączcie do niego spostrzeżenia ze spotkania Odnów Mój Kościół. 3.


3. Praktykować

  • Udostępniajcie informacje i filmy ze spotkania na szczycie Odnów Mój Kościół szerszemu gronu osób we wspólnocie parafialnej (rady, grupy parafialne, zarządy szkół, itp.), aby pomóc im w przyswojeniu wizji Odnów Mój Kościół.
  • Zorganizujcie wspólne misje, nabożeństwa, rekolekcje oraz spotkania pojednawcze z parafiami w Waszym zgrupowaniu.
  • Zaplanujcie sesję burzy mózgów z zespołem kierowniczym parafii na temat tego, jak dostosować ofertę parafii do celu odnowy duchowej.

Ilu księży będziemy mieć w przyszłości?

Archidiecezja przewiduje, że do roku 2030 będzie 240 księży gotowych, chętnych i zdolnych do pełnienia posługi proboszcza – co najmniej 100 proboszczów mniej niż obecnie.

W diecezji będzie więcej niż 240 księży, ale nie każdy z nich będzie pełnił funkcję proboszcza w danym czasie. Niedawno wyświęceni księża potrzebują czasu na naukę jako proboszczowie stowarzyszeni, niektórzy księża wyrażają, że nie czują się powołani do szczególnej roli proboszcza, a inni księża będą potrzebni do szczególnej posługi poza duszpasterstwem parafialnym, np. w seminarium, w służbie wojskowej.

Dlaczego nie sprowadzamy księży z innych krajów, aby rozwiązać problem braku kapłanów?

Po pierwsze, Kardynał wezwał nas do przyjrzenia się, w jaki sposób wspieramy powołania w naszej diecezji i kraju, ponieważ jeśli tego nie zrobimy, nie będziemy zdrowym Kościołem.

Ponadto, w niektórych krajach, z których przybyli księża, aby służyć w Archidiecezji Chicago, w szczególności w Ameryce Łacińskiej, liczba katolików przypadających na jednego księdza jest znacznie wyższa niż w Stanach Zjednoczonych. Oznacza to, że księża w tych krajach są już mocno obciążeni, aby służyć wielu ludziom, a byliby jeszcze bardziej obciążeni, aby służyć jeszcze większej liczbie ludzi, gdybyśmy sprowadzili księży z ich krajów, aby wypełnić nasz spadek liczby księży.

Dlaczego Kościół nie dąży do tego, aby kapłani byli żonaci i byli kobietami?

Wyzwania, którymi zajmuje się RMC, nie mogą być zredukowane do braku księży. W rzeczywistości przewidujemy, że po rekonfiguracji będziemy mieli wystarczającą liczbę księży, aby proboszczować w naszych parafiach. Ponadto, kwestie związane z dyscypliną i doktryną Kościoła powszechnego zawsze muszą być podejmowane przez wszystkich biskupów w jedności z Ojcem Świętym.

Warto również zauważyć, że inne chrześcijańskie wspólnoty wyznaniowe z duchownymi żonatymi i kobietami (np. Episkopalni) również zmagają się ze spadkiem uczestnictwa w Kościele, jak również liczebności swoich szeregów duchownych.

Co robi diecezja, aby promować powołania do kapłaństwa i życia zakonnego?

Każdy z nas ma swoje powołanie, do którego został powołany przez Jezusa Chrystusa – niektórzy jako mentorzy, nauczyciele, opiekunowie; inni do życia małżeńskiego, zakonnego lub kapłańskiego… powołań jest tyle, ile dusz. Jesteśmy również odpowiedzialni za zachęcanie każdego nowego pokolenia do podjęcia decyzji o zaangażowaniu się w służbę w Kościele na całe życie. Z pewnością archidiecezja ma swoje zadania i wysiłki skupione na tym, ale ważne jest, aby pamiętać, że wzrost powołań jest najbardziej inspirowany i zachęcany przez osobiste zaproszenie oraz rodziny i wspólnoty zachęcające do powołań kapłańskich – przede wszystkim w kościele domowym.

86 procent osób, które mają przyjąć święcenia kapłańskie w 2018 roku, zostało zachęconych do tego przez kogoś w swoim życiu – najczęściej przez proboszcza, przyjaciela lub innego parafianina (według corocznego badania Center for Applied Research in the Apostolate).

Ks. John Kartje, rektor seminarium w Mundelein, i ks. Tim Monahan, dyrektor ds. powołań w archidiecezji, przewodzą wysiłkom archidiecezji na rzecz wzmocnienia powołań. Szczególną inicjatywą jest Nauczycielski Program Parafialny dla seminarzystów. Seminarzyści są przydzieleni do parafii, w której uczą się przez cały okres studiów w Mundelein, aby uczestniczyć w duszpasterstwie parafialnym i otrzymać mentoring, aby być lepiej przygotowanym do służby w parafii, gdy zostaną wyświęceni. Obecność i zaangażowanie seminarzystów pomaga również zwiększyć świadomość powołaniową w parafiach.

Jak rozpoznać uczniów i uczniów-misjonarzy?

[Źródło: https://www.renewmychurch.org/resources/how-to-identify-disciples-and-missionary-disciples dostęp 3.03.2023r].

Biuro Ewangelizacji i Uczniów Misjonarzy oraz jego poszczególne działy koncentrują się na posłudze odnowy i inspirowania uczniów-misjonarzy, którzy pomogą wspierać, budować więzi i przemieniać swoje parafie i szersze społeczności w miarę jak będą spotykać i pogłębiać swoje własne relacje z Chrystusem. Pytanie brzmi: kim są ci uczniowie i uczniowie-misjonarze w parafii? Uczeń to ktoś, kto spotkał Jezusa, usłyszał Dobrą Nowinę o Jego życiu, śmierci i zmartwychwstaniu oraz zdecydował się aktywnie Go naśladować. Uczeń-misjonarz to ktoś, kto kontynuuje wzrost w relacji z Bogiem, potrafi z łatwością dzielić się swoją relacją z Bogiem z innymi i wychodzi na zewnątrz, aby pomóc innym odnaleźć Boga dla siebie.

Oto wewnętrzne cechy tych uczniów i uczniów-misjonarzy pośród nas:

  • Kocha Boga i Jego Kościół
  • Zna i kocha Pismo Święte
  • Jest odważny ewangelizacyjnie
  • Jest Ugruntowany w nauce Kościoła, aby pozostać z nim w relacji
  • Modlący się
  • Radosny
  • Ma życie, w którym widoczne są owoce i dary Ducha Świętego
  • Jest otwarty na dary Ducha Świętego
  • Ma serce dla zagubionych: ewangelizuje, ponieważ chce, aby ludzie poznali Jezusa
  • Ma osobistą relację z Jezusem
  • Celebruje sakramenty pojednania i Eucharystii
  • Otwarty na wzrost/krytykę
  • Postrzega swoje życie jako pole misyjne
  • Ma serce sługi Jest świadkiem wiary
    Jest kreatywny
  • Ma ducha dystansu do siebie
  • Dąży do wypełnienia woli Bożej poprzez rozeznanie i ascezę
  • Ufa Bogu 
  • Jest pełen nadziei
  • Jest szczery
  • Jest uczciwy
  • Ma nadzwyczajna miłość do ludzi
  • Pracuje w kierunku świętości
  • Wie, że jest kochany
  • Wie, że ma przebaczenie


Wiele z powyższych cech jest trudnych do rozpoznania u osób. Wiele z nich to cechy wewnętrzne, które nie są znane zewnętrznym obserwatorom. Na przykład “postrzega swoje życie jako pole misyjne”. Jak możemy to zobaczyć? Naprawdę nie możemy. Jest to coś wewnętrznie znanego tylko danej osobie, chyba że ona sama uczyni to znanym innym. Są jednak pewne rzeczy, których możemy szukać, gdy próbujemy zidentyfikować ucznia i ucznia-misjonarza. Te cechy są bardziej zewnętrzne i możliwe do zaobserwowania.

Uczeń
Uczeń-misjonarz
Ma stały, codzienny czas na modlitwę osobistą
Potrafi dzielić się konkretnymi wglądami, które otrzymuje podczas modlitwy
Potrafi modlić się spontanicznie na głos, gdy zostanie o to poproszony
Modli się ze wspólnotą i uczy ją jak się modlić
Jest radosny
Członkowie zespołu, którzy są radosnymi mentorami dla powracających katolików
Jest gotowy do dzielenia się swoją duchową podróżą
Wychodzi i dzieli się z innymi tym, czego się nauczył, aby głosić Dobrą Nowinę
Potrafi opisać, jak Jezus zmienił jego życie
Czuje się swobodnie dzieląc się z innymi tym, jak Jezus zmienił jego/jej życie
Czytanie Pisma Świętego jest ważną częścią jego duchowego wzrostu
Wie, jak dzielić się przesłaniem Ewangelii
Jest ciekawy nauki Kościoła
Wie, kiedy jest właściwe dzielenie się nauką Kościoła
Posiada zdolność do empatii
Angażuje się w codzienne życie ludzi
Jest zaangażowany w niedzielną Eucharystię
Spędza czas w świecie i karmi się Eucharystią
Doświadcza prawdziwej wspólnoty chrześcijańskiej
Zaprasza i zachęca innych do zapraszania ludzi do uczestnictwa w życiu parafialnej wspólnoty
Celebruje sakrament pojednania
Regularnie przystępuje do sakramentu pojednania
Daje poczucie przynależności wszystkim (przyjazny, gościnny, integrujący)
Wie, jak słuchać i towarzyszyć
Wie, jak głosić Słowo Boże
Śmiałość lub odwaga - wstaje i głosi Dobrą Nowinę
Dzieli się swoją miłością do Boga poprzez swoje działania (wolontariat na rzecz ubogich, przynoszenie przekąsek na imprezy itp.)
Chce uczynić świat lepszym miejscem
Chce wykorzystać swoje umiejętności i talenty dla Boga
Gotowi postawić wszystko na szali dla większej chwały Bożej
Niezawodny
Niezawodny
Wiarygodny
Wiarygodny
Hojny
Hojny
Uczciwy
Uczciwy
Troskliwy
Troskliwy
Przyjazny
Przyjazny
Jest kochający
Jest kochający
Służy bezinteresownie, nie oczekując niczego w zamian
Służy bezinteresownie, nie oczekując niczego w zamian

Źródła:

Wstęp do Odnów Mój Kościół

[Źródło: https://www.renewmychurch.org/resources/wstep-do-odnow-moj-kosciol dostęp 4.03.2023r].

Broszura Odnów mój Kościół

[Źródło: https://www.renewmychurch.org/resources/odnow-moj-kosciol dostęp 4.03.2023r].

 

RMCBrochurePL

Refleksja Teologiczna Odnów mój Kościół

[Źródło: https://www.renewmychurch.org/resources/theological-reflection dostęp 4.03.2023r].

Filmy na dobry początek

[Źródło: https://www.renewmychurch.org/resources/video-resources/rozpoczecie-pracy dostęp 4.03.2023r].

Filmy te dostarczają zespołom kierowniczym parafii praktycznych pomysłów na (ponowne) zaangażowanie ludzi w życie wspólnoty parafialnej. Zawierają one proste do wdrożenia pomysły, wraz z instrukcją jak rozpocząć pracę nad odnową. Niektóre z tych pomysłów mogą być już wprowadzone w życie, a inne będą rozwijane z czasem.

WPROWADZENIE

Ten film przedstawia wizję odnowy i wyjaśnia pięć obszarów odnowy w parafii. Podkreśla również znaczenie “uprawy ziemi” w dziele odnowy.

GOŚCINNOŚĆ

Film ten omawia sposoby wdrażania i ulepszania działań związanych z gościnnością, poprzez promowanie odnowionego ducha powitania i pielęgnowanie autentycznego poczucia przynależności. Niektóre z pomysłów dotyczą dalszego rozwoju zespołu ds. gościnności, organizowania spotkań wspólnoty oraz wprowadzenia ogólnoparafialnych dewocjonaliów.

UPRAWIANIE ZIEMI

Ten film koncentruje się na sposobach “uprawy gleby” – to znaczy przygotowania kultury parafii do podróży odnowy poprzez znalezienie i uformowanie pierwszej grupy uczniów-misjonarzy oraz pomoc parafianom w mówieniu o widocznych znakach Boga pośród nas. Niektóre z pomysłów, którymi się podzielono, to wskazanie liderów, którzy doświadczą Alpha, rozpoczęcie comiesięcznych rozmów o świadectwie oraz zmiana sposobu przepowiadania w celu uzyskania większego wpływu.