Dokument końcowy Synodu o synodalności:
Dokument końcowy (audiobook – PDF)

Encyklika Dilexit nos: (audiobookPDF

Prezentacja raportów 10 grup badawczych ustanowionych przez papieża Franciszka - Grupa 9 - Teologiczne kryteria i synodalne metodologie w zakresie wspólnego rozeznania kontrowersyjnych kwestii doktrynalnych, duszpasterskich i etycznych (SP 15) - Pierwsza Kongregacja Generalna - Synod - dzień 1 (2.10.2024r)

Prezentacja raportów 10 grup badawczych ustanowionych przez papieża Franciszka - Grupa 9 - Teologiczne kryteria i synodalne metodologie w zakresie wspólnego rozeznania kontrowersyjnych kwestii doktrynalnych, duszpasterskich i etycznych (SP 15) - Pierwsza Kongregacja Generalna - Synod - dzień 1 (2.10.2024r)

Pierwsza Kongregacja Generalna

2 października 2024

Prezentacja raportów 10 grup badawczych ustanowionych przez papieża Franciszka

Grupa 9

Teologiczne kryteria i synodalne metodologie w zakresie wspólnego rozeznania kontrowersyjnych kwestii doktrynalnych, duszpasterskich i etycznych (SP 15)

(tłumaczenie automatyczne DeepL)

  1. Ramy zadania

W celu ustanowienia, w zgodzie z drogą synodalną, zadania, które zostało nam powierzone, uznaliśmy za decydujące przyjęcie postawy metodologicznej , która pozwoli, w trakcie pracy, na weryfikację, integrację i korektę, aby dojść do spójnego sformułowania konkretnych pytań, które zostaną uznane za konieczne do pouczenia.

  1. Krísis jako kairós. Po pierwsze, wydaje się nam fundamentalne, aby odważnie i radykalnie podjąć wyzwanie , które dziś stanowi misję Kościoła: nawrócenie myśli reforma praktyk w kontekstualnej wierności Ewangelii Jezusa, która jest „ta sama wczoraj, dziś i zawsze” (Hbr 13, 8), „ale której bogactwo i piękno są niewyczerpane” (EG 11). Wymaga to dojrzewania świadomości i wspólnego przeżywania ewidentnego i naglącego kryzysu epokowego, antropologiczno-społecznego i polityczno-środowiskowego, którego doświadczamy jako wezwania do rozeznawania i promowania tworzenia bezprecedensowego kairós w historii zbawienia.
  2. Potrzeba nowego paradygmatu… tak starego jak Ewangelia (por. VG 3). W tym kontekście jesteśmy wezwani do działania na rzecz ponownej koncepcji – zakorzenionej w Tradycji, ale innowacyjnej i twórczej, ponieważ słuchającej tego, co było „od początku” (por. 1 J 1, 1ff) – daru Bożego w Jezusie, z odpowiedzialną i radosną otwartością na „to, co Duch mówi do Kościołów” (Ap 2, 17). Zgodnie z historycznym i dialogicznym rozumieniem Objawienia zaproponowanym na nowo przez Sobór Watykański II (por. DV), „Ewangelia zaprasza nas przede wszystkim do odpowiedzi Bogu, który nas kocha i zbawia, rozpoznając Go w innych i wychodząc z siebie, aby szukać dobra wszystkich” (EG 39). Jesteśmy zatem wezwani do całościowego i wymagającego nawrócenia w formie proponowania i głoszenia w konkretny sposób prawdy Ewangelii, tak jak jest ona wyrażana i realizowana wagape Boga w Chrystusie (por. Ef 4, 15). Nie chodzi tu o głoszenie i stosowanie abstrakcyjnie sformułowanych zasad doktrynalnych, ale o żywe przeżywanie doświadczenia wiary w jej aktualnym znaczeniu osobistym i społecznym, aby być otwartym na coraz to nowe natchnienia Ducha Świętego i dochodzić do sformułowań prawdy podzielanych w komunii jednego i katolickiego Kościoła, o ile są one zgodne z Ewangelią i przylegają do rzeczywistości. Jedynie żywotne i owocne wzajemne napięcie między doktryną i praktyką wyraża żywą Tradycję, wbrew pokusie jałowej sklerotyzacji wypowiedzi.
  3. Pytanie „jak?”.Pytanie główne, które leży u podstaw konkretnych argumentów doktrynalnych, duszpasterskich i etycznych, które są dziś kontrowersyjne, można sformułować w następujący sposób: w jaki sposób możemy i musimy artykułować, w wierności Objawieniu Boga, który jest Agápe (por. 1 J 4, 8. 16) i w konkretnej drodze. 16) oraz w konkretnej drodze wspólnoty i jednostek, dwa ognie elipsy, która opisuje doświadczenie chrześcijańskie: ogień eschatologicznego końca (powszechna zbawcza wola Boga w Jezusie, poprzez posługę Kościoła, w służbie nadejścia Królestwa) i ogień konkretnej, zróżnicowanej, złożonej i wymagającej kondycji rzeczywistości, w której żyjemy (historyczne pośrednictwo Ewangelii, z jej specyficznymi narzędziami produkcji kulturowej i tworzenia oporu)? W ten sposób otwiera się horyzont doświadczenia i zrozumienia zbawczej prawdy, która „jaśnieje dla nas w Chrystusie” (por. DV 2) w teraźniejszości i w różnych kontekstach. Prawda, która jest agápe, wymaga zrozumienia i przyjęcia, w jaki sposób proponuje się ona od wewnątrz i od spodu konkretnej i usytuowanej drogi jednostek i wspólnot.
  4. Ścieżka do obrania

W świetle tego ujęcia, ścieżka badań, słuchania, rozeznawania praktyk i pogłębiania przewiduje wynalezienie (w pierwotnym znaczeniu znajdowania i testowania) kryteriów teologicznych warunków operacyjnych możliwości zmiany paradygmatu propagowanej przez proces synodalny.

Na początku pracy, w fazach przeprowadzonych do tej pory, nasza grupa sama doświadczyła z pierwszej ręki trudności związanych z powierzonym nam zadaniem: podczas gdy dość łatwo było znaleźć między nami pewien konsensus co do pierwszej części tego tekstu (podstawowe ramy), w przypadku drugiej, poszukiwanie drogi złożonej z konkretnych kroków, które należy podjąć jako grupa, okazało się znacznie bardziej złożone. W rzeczywistości to właśnie w tym „jak?” , w doświadczeniu całego Kościoła, czai się niedostatek – i nieznajomość – niezbędnych leksykonów i pojęć, ukryte i nie zawsze teoretycznie świadome opory paradygmatyczne, zrozumienie procesu, który należy przeprowadzić, aby rozpoznać różnorodność, dowartościować ją i osiągnąć wspólny cel.

Mając na uwadze dwa wspomniane wcześniej ognie elipsy opisującej doświadczenie chrześcijańskie (ogień eschatologicznego końca i ogień konkretnych warunków historyczno-kulturowej mediacji Ewangelii) i zdając sobie sprawę z tymczasowego charakteru tych wskazań, które będą musiały zostać zweryfikowane w porównaniu, wierzymy, że możemy pracować:

  1. Na poziomie teologicznymkonieczne jest opisanie kryteriów – działających w doświadczeniu Objawienia otrzymanego i przeżywanego przez sensus fidei Ludu Bożego – które wywołują skuteczne nawrócenie w postawie przyjmowania, świadczenia i głoszenia prawdy Ewangelii. Z etycznego punktu widzenia nie chodzi o to, by do różnych subiektywnych sytuacji przykładać gotową obiektywną prawdę, tak jakby były one jedynie szczególnymi przypadkami niezmiennego i uniwersalnego prawa. Kryteria rozeznawania wynikają ze słuchania żywego Objawienia w Jezusie, dziś w Duchu Świętym. Konieczne jest zatem wyjście od historii i jej narracji – to znaczy od doświadczeń, relacji i wydarzeń – aby rozpoznać w nich wezwanie do dobra, a następnie promować za pomocą Ewangelii dobro możliwe w każdej z tych sytuacji, tak aby orędzie zbawienia dla wszystkich mogło odzyskać swoje centralne miejsce (J 3, 17).
  2. Na poziomie praktyki rozeznawania synodalnegokonieczne jest docenienie znaczenia czasowości/historyczności lokalności/kontekstualności (tj. wymiaru kulturowego) w rozeznawaniu i przyjmowaniu wymagań prawdy i dobra, które są zakorzenione w łasce Chrystusa i z niej wypływają: w ten sposób obietnica dobra, zapośredniczona w przykazaniu, i poszukiwanie możliwego dobra (zgodnie z „prawem stopniowości”) nabiera zbawczego znaczenia dzięki działaniu Ducha Świętego, który prowadzi do całej prawdy (por. J 16, 13). Chodzi o wyrażenie wierności kerygmatowi i jego istotnym implikacjom za pomocą antropologii i etyki kulturowo-historycznej, które oferują narzędzia do identyfikacji praktycznych kryteriów przydatnych do promowania w naszych wspólnotach i w ich zaangażowaniu w ewangelizację przejścia między identyfikacją rodzących się stanów (tj. słuchanie nowego, które objawia się w rzeczywistości) opracowaniem stanów założycielskich (tj. rozeznaniem tego, co wymaga uznanej i rozpoznawalnej formy) i zwołaniem stanów konstytutywnych (tj. impulsem zdolnym do zgromadzenia innych, nawet na częściowych przymierzach). Zadanie to łączy się z zadaniem sprecyzowania – jak mówi Instrumentum laboris (por. nr 67-72) – procedur wykonywania i korelowania podejmowania decyzji w organach i wydarzeniach synodalnych, aby w odpowiedni sposób uaktywnić eklezjalne rozeznanie kwestii, które mają być dogłębnie zbadane.
  3. Napłaszczyźnie kontrowersyjnych zagadnień etycznych zostanie podjęta próba zaproponowania konkretnych wskazówek do rozeznania – do przeprowadzenia na poziomie lokalnym i z uwzględnieniem konkretnych kontekstów – przynajmniej dwóch najbardziej aktualnych dziś kwestii: na płaszczyźnie społecznej i politycznej – pokoju, braterstwa i troski o wspólny dom w obliczu tak wielu form konfliktów, nienawiści i wyzysku, co obejmuje poszukiwanie dróg pojednania bez użycia przemocy, inspirowanych od samego początku Ewangelią; na płaszczyźnie osobistej i rodzinnej – znaczenia seksualności, małżeństwa i pokolenia oraz promocji i troski o życie.

Ikona biblijna

Wybraliśmy rozdział 15 Dziejów Apostolskich jako biblijny paradygmat, w którym poświadczona jest droga rozeznawania doświadczana przez rodzący się Kościół. Wychodzimy w nim od opisu doświadczenia Kościoła w Antiochii, dokonanego przez Pawła, Barnabę i innych, na tle tego, czego doświadczył Piotr w Jafie (por. Dz 10). Kryteria zaproponowane do rozeznania synodalnie wyrażonego i wyartykułowanego autorytetu (Piotra i Jakuba, wraz z innymi apostołami, starszymi i całym Kościołem) są następujące: absolutne pierwszeństwo powszechnej woli zbawczej Boga i nie przeszkadzanie jej tym, co jest teraz bez znaczenia pod względem jej skuteczności. W ten sposób Kościół tworzy Tradycję w świetle eschatologicznego Objawienia, które dokonało się w Jezusie, wraz z decyzją, aby nie narzucać praktyki obrzezania, której towarzyszą pewne zalecenia, które późniejsze doświadczenie Kościoła porzuci, ponieważ są one warunkowe. To rozeznanie jest przypieczętowane uwielbieniem Boga za zbawienie dane wszystkim z formułą „Duchowi Świętemu i nam wydawało się to dobre” (Dz 15, 28; por. Instrumentum laboris, 62), czyniąc miejsce na uzasadnioną różnicę między Barnabą i Pawłem w drodze, którą należy podążać w wierności temu, co jest uznane za istotne i jako takie wspólne.

Kroki, które należy podjąć: oprócz spotkań online, z którymi również kontynuowaliśmy w ostatnich miesiącach, zaplanowaliśmy spotkanie grupy (w miarę możliwości) w obecności, w Rzymie w dniach 7 i 8 grudnia oraz drugie podobne spotkanie w lutym 2025 r., w dniu, który zostanie określony. Liczymy również, że poprosimy o wkład dwóch ekspertów, nie wykluczając innych możliwych konsultacji: jednego z Pisma Świętego i jednego z socjologii, szczególnie z doświadczeniem w procesach wspólnej deliberacji.

 

Prezentacja raportów 10 grup badawczych ustanowionych przez papieża Franciszka - Grupa 9 - Teologiczne kryteria i synodalne metodologie w zakresie wspólnego rozeznania kontrowersyjnych kwestii doktrynalnych, duszpasterskich i etycznych (SP 15) - Pierwsza Kongregacja Generalna - Synod - dzień 1 (2.10.2024r) - transmisja

Kanały YT na których mogą być dostępne udostępniane transmisje w innych wersjach językowych

Najnowsze wiadomości synodalne

W homilii wygłoszonej po śmierci Papieża Franciszka kardynał Grzegorz Ryś podkreślił, że zmarły Papież pozostawił Kościołowi i światu przesłanie otwartości, miłosierdzia oraz głębokiego zaangażowania na rzecz ubogich i rodziny. Kardynał Ryś w łódzkiej katedrze przewodniczył Mszy świętej dziękczynnej za pontyfikat Franciszka. Czytaj wszystko  ... Read more
Published on: 2025-04-22
Pod przewodnictwem kard. Mario Grecha, sekretarza generalny Sekretariatu Generalnego Synodu odbyło się 7 kwietnia trzecie posiedzenie XVI Rady Zwyczajnej Sekretariatu Generalnego Synodu. Dyskutowano nad przygotowaniem dokumentu wspierającego fazę realizacji, który ma zostać opublikowany pod koniec maja 2025 roku. Czytaj wszystko  ... Read more
Published on: 2025-04-07
Papież skierował krótkie przesłanie do uczestników kapituły generalnej salezjanów. Ubolewa, że nie może się z nimi spotkać osobiście. „Choć z daleka, pragnę zachęcić was do przeżywania tego czasu słuchania Ducha i rozeznawania synodalnego z ufnością i zaangażowaniem”. Czytaj wszystko  ... Read more
Published on: 2025-04-07
„W duchu synodalnym słuchajcie, co Duch mówi waszym Kościołom, nie lękajcie się nowości, lecz rozeznawajcie w niej Bożą inicjatywę, która zawsze nas zaskakuje” – zachęcał Franciszek słowackich katolików pielgrzymujących do Rzymu, do których skierował okolicznościowe przesłanie. Papież docenił też wielowiekową chrześcijańską tradycję Kościoła na Słowacji, „uświęconą świadectwem świętych Cyryla i... Read more
Published on: 2025-04-04
Międzynarodowa Komisja Teologiczna opublikowała dokument „Jezus Chrystus, Syn Boży, Zbawiciel. 1700-lecie Ekumenicznego Soboru Nicejskiego (325-2025)”, poświęcony pierwszemu soborowi ekumenicznemu, który przeszedł do historii jako wydarzenie definiujące wiarę w zbawienie przez Jezusa Chrystusa i w Jedynego Boga: Ojca, Syna i Ducha Świętego. Dokument składa się z czterech rozdziałów, koncentrujących się na... Read more
Published on: 2025-04-03