Dokument końcowy Synodu o synodalności:
Dokument końcowy (audiobook – PDF)

Encyklika Dilexit nos: (audiobookPDF

Prezentacja raportów 10 grup badawczych ustanowionych przez papieża Franciszka Grupa 1 Niektóre aspekty relacji między katolickimi Kościołami wschodnimi a Kościołem łacińskim - Pierwsza Kongregacja Generalna - Synod - dzień 1 (2.10.2024r)

Prezentacja raportów 10 grup badawczych ustanowionych przez papieża Franciszka Grupa 1 Niektóre aspekty relacji między katolickimi Kościołami wschodnimi a Kościołem łacińskim - Pierwsza Kongregacja Generalna - Synod - dzień 1 (2.10.2024r)

Pierwsza Kongregacja Generalna

2 października 2024

Prezentacja raportów 10 grup badawczych ustanowionych przez papieża Franciszka

Grupa 1

Niektóre aspekty relacji między katolickimi Kościołami wschodnimi a Kościołem łacińskim (RS 6)

(tłumaczenie automatyczne DeepL)

 

TEMAT

W ostatnich dziesięcioleciach wielu wiernych katolickich Kościołów wschodnich opuściło swoje historyczne terytoria pochodzenia (Bliski Wschód, Ukraina, Kaukaz, Erytrea i Etiopia itp.). Proces ten nasilił się w ostatnich latach, a na emigrację wpływają obecnie różne czynniki, w szczególności wojny, niepokoje polityczne i niestabilność gospodarcza. W tak zwanej „diasporze” pojawiły się zatem liczne sytuacje i wyzwania, które bezpośrednio i pod pewnymi względami bezprecedensowo wpływają na relacje między katolickimi Kościołami wschodnimi a Kościołami łacińskimi. Katolickie Kościoły wschodnie zwróciły się do Ojca Świętego z prośbą o ustanowienie własnych okręgów kościelnych na terytoriach diaspory, ale rozległość terytoriów i często niedobór duchowieństwa nie mogą rozwiązać tego problemu.

Wszystko to dzieje się w kontekście kościelnym charakteryzującym Sobór Watykański II. Dekret Orientalium Ecclesiarum i inne odpowiednie późniejsze dokumenty, przede wszystkim Kodeks Kanonów Kościołów Wschodnich, a także wiele zwykłych wypowiedzi magisterialnych papieży, jednogłośnie wzywają wszystkich mieszkańców Wschodu do „zachowania ich prawowitych obrzędów i dyscypliny” (Orientalium Ecclesiarum, 6), zachęcając całą strukturę kościelną do ochrony ich tożsamości jako konstytutywnego i niezastąpionego dziedzictwa należącego do całego Kościoła katolickiego. Stąd odpowiedzialność za tych wiernych spada coraz bardziej na episkopat łaciński. Jednak w dzisiejszym kontekście diaspory, większość wiernych obrządku łacińskiego nadal ma trudności ze zrozumieniem i zaakceptowaniem różnych tradycji rytualnych. Rzeczywiście, dla wielu katolików, nie tylko świeckich, bogactwo Kościoła katolickiego, dane przez spotkanie zachodniej i wschodniej tradycji chrześcijańskiej i widoczne w komunii wielu Kościołów sui iuris, pozostaje nieznane; „katolicki” jest często błędnie rozumiany jako wyłączny odpowiednik „łacińskiego” lub „rzymskiego”.

W świetle tych przesłanek istnieje kilka kwestii, które wymagają uwagi. Tytułem przykładu można wspomnieć o żądaniach „przejścia Kościołów”, tj. „latynizacji” ludzi Wschodu; o przyznawaniu birytualizmów prezbiterom wschodnim, nierzadko wzywanym do zastąpienia stale malejącego duchowieństwa łacińskiego, skutecznie porzucającego posługę w swoich Kościołach pochodzenia, a nawet inkardynującego się do diecezji, w których służą i przez które są hojnie wynagradzani; adaptacje do obrządku łacińskiego w celu wejścia w życie konsekrowane tego obrządku; trudności w integracji kulturowej; potrzeba specjalnej katechezy skierowanej do wiernych; kwestie związane z terytorium, jurysdykcją i misją katolickich Kościołów wschodnich.

Właśnie w celu ułatwienia zrozumienia i rozwiązania tych kwestii, Grupa 1 proponuje dokładne zbadanie kwestii opieki duszpasterskiej nad katolikami wschodnimi w diasporze, zwłaszcza tymi, którzy nie mają własnego ordynariusza.

Praca ta ma zaowocować dokumentem Stolicy Apostolskiej, zredagowanym przez Dykasterię ds. Kościołów Wschodnich, skierowanym przez Ojca Świętego do biskupów łacińskich i zawierającym pewne wytyczne dotyczące tych kwestii, zgodnie z tym, co papież Franciszek powiedział, zwracając się do samej Dykasterii, w swoim przemówieniu z 27 czerwca ubiegłego roku do uczestników zgromadzenia „Riunione delle Opere per l’Aiuto alle Chiese Orientali” (R. O. A. C. O.): „Dziś wielu chrześcijan na Wschodzie, być może jak nigdy dotąd, ucieka przed konfliktami lub migruje w poszukiwaniu pracy i lepszych warunków życia: wielu z nich żyje zatem w diasporze. 

Wiem, że zastanawialiście się nad duszpasterstwem ludzi Wschodu żyjących poza swoim terytorium. Jest to aktualna i ważna kwestia: niektóre Kościoły, z powodu masowych migracji w ostatnich dziesięcioleciach, mają większość swoich wiernych żyjących poza ich tradycyjnym terytorium, gdzie opieka duszpasterska jest często słaba z powodu braku kapłanów, udogodnień i odpowiedniej wiedzy. W ten sposób ci, którzy już musieli opuścić swoją ojczyznę, ryzykują, że zostaną pozbawieni również swojej tożsamości religijnej; a wraz z upływem pokoleń duchowe dziedzictwo Wschodu, niezastąpione bogactwo Kościoła katolickiego, zostaje utracone. Jestem wdzięczny diecezjom łacińskim, które przyjmują wiernych ze Wschodu i szanują ich tradycje; zachęcam je do opieki nad nimi, aby ci bracia i siostry mogli zachować swoje obrzędy żywe i zdrowe. Zachęcam dykasterię do pracy nad tym, również poprzez określenie zasad i norm, które pomogą łacińskim pasterzom wspierać katolików wschodnich w diasporze”.

METODOLOGIA

Grupa, mająca na celu organizowanie okresowych spotkań w celu opracowania wspomnianego dokumentu, w którym powody, dla których Kościół katolicki uważa waloryzację i zachowanie dziedzictwa i tożsamości rytualnej ludu orientalnego za niezbędne, rozpoczęła swoją pracę od rozważenia różnych pytań, sformułowanych w kwestionariuszu składającym się z 25 pytań, na które członkowie zostali poproszeni o udzielenie odpowiedzi. Oto niektóre z postawionych pytań: czego wymaga się od biskupów łacińskich w odniesieniu do ludzi Wschodu na terytorium ich diecezji, którzy nie mają własnego hierarchy, lub aby pomóc orientalnemu pasterzowi, który stara się do nich dotrzeć? Jakie formy współpracy są możliwe i odpowiednie na terytorium, na którym obecnych jest kilka obrządków? Jaka jest wzajemna wiedza i jak można ją poprawić? W jaki sposób prawo kanoniczne może być stosowane, pogłębiane lub ulepszane w celu wspierania opieki duszpasterskiej nad katolikami wschodnimi w diasporze? Jaka jest rola Stolicy Apostolskiej w tym wszystkim?

Każdy członek grupy został poproszony o udzielenie odpowiedzi na kwestionariusz do końca września, aby w prawdziwie synodalny sposób uczestniczyć w kwestiach, które nie są łatwe do rozwiązania, a których dokładne zbadanie wyklucza ustalenie dokładnych etapów i harmonogramów trasy, która po rozpoczęciu w kontekście synodalnym będzie kontynuowana pod opieką Dykasterii dla Kościołów Wschodnich.

Gdy odpowiedzi na kwestionariusz zostaną zebrane, zarchiwizowane i ewentualnie zintegrowane, grupa zbierze się i różne części wstępnego projektu dokumentu zostaną powierzone różnym specjalistom. Powstały projekt zostanie następnie poddany szczegółowej rewizji przez samą grupę. Następnie zostanie zwołane Zgromadzenie Plenarne Dykasterii ds. Kościołów Wschodnich w celu przeanalizowania tekstu i nakreślenia ostatecznego procesu , który zostanie przedłożony Ojcu Świętemu.

 

Prezentacja raportów 10 grup badawczych ustanowionych przez papieża Franciszka Grupa 1 Niektóre aspekty relacji między katolickimi Kościołami wschodnimi a Kościołem łacińskim - Pierwsza Kongregacja Generalna - Synod - dzień 1 (2.10.2024r) - transmisja

Kanały YT na których mogą być dostępne udostępniane transmisje w innych wersjach językowych

Najnowsze wiadomości synodalne

W homilii wygłoszonej po śmierci Papieża Franciszka kardynał Grzegorz Ryś podkreślił, że zmarły Papież pozostawił Kościołowi i światu przesłanie otwartości, miłosierdzia oraz głębokiego zaangażowania na rzecz ubogich i rodziny. Kardynał Ryś w łódzkiej katedrze przewodniczył Mszy świętej dziękczynnej za pontyfikat Franciszka. Czytaj wszystko  ... Read more
Published on: 2025-04-22
Pod przewodnictwem kard. Mario Grecha, sekretarza generalny Sekretariatu Generalnego Synodu odbyło się 7 kwietnia trzecie posiedzenie XVI Rady Zwyczajnej Sekretariatu Generalnego Synodu. Dyskutowano nad przygotowaniem dokumentu wspierającego fazę realizacji, który ma zostać opublikowany pod koniec maja 2025 roku. Czytaj wszystko  ... Read more
Published on: 2025-04-07
Papież skierował krótkie przesłanie do uczestników kapituły generalnej salezjanów. Ubolewa, że nie może się z nimi spotkać osobiście. „Choć z daleka, pragnę zachęcić was do przeżywania tego czasu słuchania Ducha i rozeznawania synodalnego z ufnością i zaangażowaniem”. Czytaj wszystko  ... Read more
Published on: 2025-04-07
„W duchu synodalnym słuchajcie, co Duch mówi waszym Kościołom, nie lękajcie się nowości, lecz rozeznawajcie w niej Bożą inicjatywę, która zawsze nas zaskakuje” – zachęcał Franciszek słowackich katolików pielgrzymujących do Rzymu, do których skierował okolicznościowe przesłanie. Papież docenił też wielowiekową chrześcijańską tradycję Kościoła na Słowacji, „uświęconą świadectwem świętych Cyryla i... Read more
Published on: 2025-04-04
Międzynarodowa Komisja Teologiczna opublikowała dokument „Jezus Chrystus, Syn Boży, Zbawiciel. 1700-lecie Ekumenicznego Soboru Nicejskiego (325-2025)”, poświęcony pierwszemu soborowi ekumenicznemu, który przeszedł do historii jako wydarzenie definiujące wiarę w zbawienie przez Jezusa Chrystusa i w Jedynego Boga: Ojca, Syna i Ducha Świętego. Dokument składa się z czterech rozdziałów, koncentrujących się na... Read more
Published on: 2025-04-03