Dokument końcowy Synodu o synodalności:
Dokument końcowy (audiobook – PDF)

Encyklika Dilexit nos: (audiobookPDF

Medytacja - 0. Timothy Radcliff O.P. - Synod - dzień 20 (21.10.2024r)

Medytacja - 0. Timothy Radcliff O.P. - Synod - dzień 20 (21.10.2024r)

VI Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów

Medytacja

21 października 2024 r.

o. Timothy Radcliff O.P.

 (tłumaczenie automatyczne DeepL)

 

Przed nami ostatnie zadanie – rozpatrzenie dokumentu końcowego, wprowadzenie poprawek i głosowanie nad nim. Dziś przygotowujemy się do tej ważnej odpowiedzialności. Jak mamy to zrobić?

Z wolnością! Paweł napisał do Galatów: „Ku wolności wyswobodził nas Chrystus”. (5.1). Naszą misją jest głoszenie i ucieleśnianie tej wolności. Wolność jest podwójną helisą chrześcijańskiego DNA. Przede wszystkim jest to wolność mówienia tego, w co wierzymy i słuchania bez strachu tego, co mówią inni, we wzajemnym szacunku. Jest to wolność dzieci Bożych do odważnego mówienia, z parrezją (np. Dz 4,29), tak jak uczniowie odważnie głosili Dobrą Nowinę o Zmartwychwstaniu w Jerozolimie. Dzięki tej wolności każdy z nas może powiedzieć „ja”. Nie mamy prawa milczeć.

Ta wolność jest zakorzeniona w głębszej wolności, wewnętrznej wolności naszych serc, gdy odkrywamy podejmowane decyzje. Możemy być rozczarowani decyzjami Synodu. Niektórzy z nas uznają je za nierozsądne, a nawet błędne. Mamy jednak wolność tych, którzy wierzą, że – jak napisał św. Paweł do Rzymian – „Bóg działa we wszystkim dla dobra tych, którzy Go miłują” (Rz 8.28). I, mamy nadzieję, nawet dla tych, którzy tego nie robią! Możemy być spokojni, ponieważ „nic nie może oddzielić nas od miłości Boga”, nawet niekompetencja, nawet błędy. Z powodu tej wolności możemy odważyć się należeć do Kościoła i powiedzieć „My”.

Sercem naszego procesu decyzyjnego jest ta podwójna spirala łaskawej wolności. Bo Boża wolność działa w samej głębi naszego wolnego myślenia i podejmowania decyzji. Tomasz z Akwinu nauczał, że łaska udoskonala naturę. Nie niszczy jej. Kiedy św. Tomasz zapytał, w jaki sposób mędrcy zdołali tak szybko dotrzeć do Betlejem, odpowiedział, że stało się to dzięki łasce Bożej i szybkości dromaderów[1]!

Rozważmy pokrótce każdy wymiar tej łaskawej wolności. Pewien kapłan rozpoczął kiedyś swoją homilię podczas wieczornej Mszy Świętej, mówiąc: „Dziś rano nie miałem czasu na przygotowanie, więc musiałem polegać na Duchu Świętym. Teraz miałem czas, by samemu pomyśleć i mam nadzieję, że pójdzie mi lepiej!”. Nie był dominikaninem ani nawet jezuitą! Wiara w Ducha Świętego nie zwalnia nas od używania naszego umysłu w poszukiwaniu prawdy. Tomasz twierdził, że byłoby obrazą dla Ducha Świętego nie myśleć o decyzjach i, na przykład, losować. Vivian Boland OP powiedziała: „Jesteśmy dziećmi Bożymi, więc w naszym myśleniu, pragnieniu, strachu i preferowaniu Duch Święty również działa[2]”.

W sztuce zatytułowanej A Man for all Seasons (Człowiek na każdą porę roku) św. Tomasz More błaga swoją córkę Meg, by szanowała daną nam przez Boga zdolność myślenia: „Posłuchaj, Meg, Bóg stworzył anioły, by ukazywały Mu blask, tak jak stworzył zwierzęta dla ich niewinności i rośliny dla ich prostoty. Ale człowieka stworzył, by służył Mu mądrze (inteligentnie), w plątaninie swego umysłu”[3].

Yves Congar został uciszony przez Rzym. Został nawet zesłany do Anglii, straszny los dla Francuza! Co dziwne, nigdy nie docenił naszej kuchni! W samym środku tego kryzysu napisał w swoim dzienniku, że jedyną odpowiedzią na te prześladowania było „mówienie prawdy. Rozważnie, bez prowokacji i bezużytecznego skandalu. Ale pozostać – i stawać się coraz bardziej – autentycznym i czystym świadkiem tego, co prawdziwe[4].

Nie musimy bać się niezgody, ponieważ działa w niej Duch Święty. Pewnego dnia mężczyzna przyszedł do swojego rabina, aby poskarżyć się na swoją żonę. Pod koniec rozmowy rabin powiedział mu: „Mój przyjacielu, masz całkowitą rację, jesteś usprawiedliwiony!”. Tego samego popołudnia żona mężczyzny przyszła do rabina i długo narzekała na swojego męża. Pod koniec rozmowy rabin powiedział do kobiety: „ Moja przyjaciółko, masz całkowitą rację, jesteś usprawiedliwiona!”. Kiedy kobieta odeszła, żona rabina powiedziała do niego: „Ale jesteś w absolutnym błędzie. Nie możesz powiedzieć, że oboje mają rację, że oboje są usprawiedliwieni”. A rabin powiedział do swojej żony: „Masz rację!”.

Tak więc to jest nasza wolność, aby myśleć, mówić i słuchać bez strachu. Ale to nic, jeśli nie mamy również wolności tych, którzy ufają, że „Bóg działa wszystko dla dobra tych, którzy kochają Boga”. Możemy więc być spokojni bez względu na rezultat. Jak słynna angielska mistyczka z XIV wieku, Juliana z Norwich, powiedziała: „Wszystko będzie dobrze, wszystko będzie dobrze”. Opatrzność Boża działa łagodnie i cicho, nawet gdy wszystko wydaje się iść źle.

Opatrzność Boża jest wpleciona w historię naszego zbawienia od samego początku. Upadek Adama i Ewy staje się dzięki Bożej łasce felix culpa, która prowadzi do wcielenia. Ohydna śmierć naszego Pana na krzyżu prowadzi do triumfu Chrystusa nad śmiercią.

Tak więc, nawet jeśli jesteś rozczarowany wynikiem Synodu, Boża opatrzność działa w tym Zgromadzeniu, prowadząc nas do Królestwa w sposób, który zna tylko Bóg. Jego wola dla naszego dobra nie może zostać udaremniona. Podczas rekolekcji zacytowałem odpowiedź kardynała Consalviego do zaniepokojonego monsignora, który powiedział, że Napoleon chciał zniszczyć Kościół: „Nawet nam się to nie udało”. Kiedy Abraham myślał, że musi zabić swojego ukochanego jedynego syna, Pan dostarczył mu barana, który utknął w krzakach. „Na górze Pan się ukazuje”. (Księga Rodzaju 22.14)

Często nie mamy pojęcia, jak Boża opatrzność działa w naszym życiu. Robimy to, co uważamy za słuszne, a reszta jest w rękach Pana. To tylko jeden synod. Będą jeszcze inne. Nie musimy robić wszystkiego, po prostu spróbujmy zrobić kolejny krok. Św. Teresa z Avila napisała pod koniec swojego długiego i trudnego życia: „To my rozpoczęliśmy dzieło; do tych, którzy idą za nami, należy dalsze rozpoczynanie[5]”. Nie wiemy, w jaki sposób. Teraz to już nie nasza sprawa.

Podobnie jak Congar, Henri de Lubac SJ przeżył prześladowania przed Soborem. Ale pośród tego cierpienia napisał piękną i pogodną Méditation sur l’Eglise[6], hymn miłości do tego samego Kościoła, który go prześladował. Napisał: „ Daleka od utraty cierpliwości, [osoba prześladowana] będzie starała się zachować pokój, a ze swojej strony podejmie wielki wysiłek, aby zrobić tę trudną rzecz – zachować umysł większy niż jego własne idee. Będzie kultywował „ten rodzaj wolności, dzięki której przekraczamy to, co nas najbardziej bezlitośnie angażuje… Będzie unikał »straszliwej samowystarczalności, która mogłaby doprowadzić go do postrzegania siebie jako wcielonej normy ortodoksji, ponieważ będzie stawiał «nierozerwalną więź katolickiego pokoju” (cytując św. Cypriana) ponad wszystko…” Mam nadzieję, że wkrótce zostanie kanonizowany!

Jeśli będziemy mieli jedynie swobodę argumentowania na rzecz naszych stanowisk, będziemy kuszeni przez arogancję tych, którzy, mówiąc słowami de Lubaca, uważają się za „wcieloną normę ortodoksji”. Skończy się na biciu w bębny ideologii, czy to lewicowej, czy prawicowej. 

Jeśli mamy tylko wolność tych, którzy ufają Bożej Opatrzności, ale nie odważymy się wejść w debatę z własnymi przekonaniami, będziemy nieodpowiedzialni i nigdy nie dorośniemy. Boża wolność działa w rdzeniu naszej wolności, wzbierając w nas. Im bardziej jest ona prawdziwie Boża, tym bardziej jest prawdziwie nasza. Jako wolne dzieci Boga, każdy z nas może powiedzieć „ja” i razem powiedzieć „my”.

Przypisy

[1] „partim quidem adducti divina virtute, partim autem dromedariorum velocitate” (Summa theol. III q.31 a.6 ad 3).

[2]Niepublikowana homilia na IV Tydzień Wielkanocny, niedziela, rok A.

[3] Robert Bolt

[4] Journel of a Theologian 1946 – 1956, w tłumaczeniu Denisa Minnsa OP, ATF, Adelaide, 2015, s. 340. Z Journal d’un théolgien 1946 – 1956, Edition du Cerf, Paris, 2000, s. 271.

[5] Cytowane przez McVey,Dialogue, s. 55.

[6] Pisane między 1945 a 1950 rokiem

[7] Cytuję za The Splendour of the Church¸przeł. Michael Mason, Sheed and Ward, London and New York, 1956, s. 187.

 

Medytacja - 0. Timothy Radcliff O.P. - Synod - dzień 20 (21.10.2024r) - transmisja

Kanały YT na których mogą być dostępne transmisje w innych wersjach językowych

Najnowsze wiadomości synodalne

Oficjalne polskie tłumaczenie Dokumentu Końcowego Synodu zostało opublikowane na stronie www.synod.va. Wraz z dokumentem jest także Nota towarzysząca Ojca Świętego Franciszka z 24 listopada br. Dotąd dokument został przetłumaczony z oryginału włoskiego także na angielski, hiszpański, francuski, niemiecki, portugalski i węgierski. Czytaj wszystko  ... Read more
Published on: 2024-12-18
W trakcie mszy świętej podczas ingresu arcybiskupa Adriana Galbasa do bazyliki archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Warszawie biskup pomocniczy warszawski Piotr Jarecki powitał nowego pasterza Kościoła warszawskiego. Podziękował też za 18 lat posługi kardynałowi Kazimierzowi Nyczowi. Czytaj wszystko  ... Read more
Published on: 2024-12-14
S. Simona Brambilla, sekretarz Dykasterii ds. Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego oraz dr María Lía Zervino, członek Dykasterii ds. Biskupów znalazły się w gronie osób mianowanych przez Papieża Franciszka do XVI Rady Zwyczajnej Sekretariatu Generalnego Synodu. To pierwsze kobiety, które z nominacji papieskiej wejdą w skład tego gremium.... Read more
Published on: 2024-12-13
Jaka ma być teologia w przyszłości? Jakim językiem winna być opowiadana? Jaki ma wpływ na nią kontekst kulturowy? Na te i inne pytania dotyczące tej dyscypliny nauki starało się odpowiedzieć ponad 500 teologów z całego świata. Czytaj wszystko  ... Read more
Published on: 2024-12-13
Papież Franciszek opublikował dziś swe przesłanie dotyczące Dokumentu Końcowego Synodu. Publikujemy pełny tekst. Czytaj wszystko  ... Read more
Published on: 2024-11-25